در این راستا نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به مناقشات میان روسیه و نیروهای اوکراینی اعلام کرد که در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل باید تصمیم مهمی گرفته شود. این اظهارنظر از سوی نیکی هیلی، پس از آن مطرح شد که نیروهای دریایی روسیه و اوکراین به سمت یکدیگر در نزدیکی کریمه آتش گشودند. به گزارش سایت خبرگزاری هیل، نیروی دریایی ارتش اوکراین اعلام کرد که در این تیراندازی شش تن از ملوانانش مجروح شده‌اند. سرویس امنیت فدرال روسیه نیز اعلام کرد که سه ناو اوکراینی به‌صورت غیرقانونی وارد آب‌های روسیه شده‌اند. خبرگزاری ایتارتاس روسیه نیز در گزارشی متفاوت اعلام کرد که سه ملوان اوکراینی در درگیری با نیروهای روسیه زخمی شده‌اند اما نیروهای روسی خدمات درمانی به این سه تن ارائه کرده‌اند. روسیه ورود بی‌پروای کشتی‌های اوکراینی را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خوانده و به همین دلیل خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت شده است.

همداستان با درخواست نیکی هیلی برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت، روسیه نیز در خواست برگزاری جلسه کرده است. اوکراین و روسیه از ۲۰۱۴ و پس از انقلاب اوکراین و برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور درگیر شده‌اند. مسکو پس از آن شبه جزیره کریمه را برای خود کرد. روسیه پیش‌تر اوکراین را به دست‌اندازی به آب‌های خود متهم و با مستقر کردن یک نفتکش عظیم در تنگه کرچ دسترسی اوکراین به دریای آزوف را مسدود کرده بود. رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد، پس از حمله نظامی روسیه و توقیف سه کشتی نیروی دریایی اوکراین در دریای سیاه از پارلمان خواسته است که حکومت نظامی اعلام کند.

سابقه تنش

دریای آزوف در شرق کریمه و جنوب منطقه‌ای در اوکراین است که جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه بخش‌هایی از آن را گرفته‌اند. دو بندر متعلق به اوکراین در سواحلی شمالی این دریا - بردیانسک و ماریوپول - در صادرات غلات و فولاد و همچنین واردات زغال سنگ نقش مهمی دارند. اوکراین و روسیه در سال ۲۰۰۳ پیمانی امضا کردند که براساس آن آزوف جزو آب‌های داخلی دو کشور محسوب می‌شود. آن پیمان آزادی کشتیرانی برای تمام وسایل نقلیه دریایی متعلق به اوکراین و روسیه را تضمین می‌کرد؛ اما روسیه اخیرا شروع به بازرسی همه کشتی‌هایی کرده که مبدا و مقصد آنها این بنادر در اوکراین است. اتحادیه اروپا پیش‌تر در ماه جاری اخطار داد که تدابیری هدفمند برای رسیدگی به این مشکل در پیش خواهد گرفت. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: وضعیت در دریای آزوف نه فقط برای اقتصاد اوکراین، بلکه برای خیلی از کشتی‌هایی که با پرچم کشورهای اتحادیه اروپا تردد می‌کنند، زیانبار است.