عواقب ویران‌گر یک خروج

در سرمقاله مربوط به بریتانیا اما نشریه اکونومیست اعلام کرده است حالا زمان آن است که حقایق درباره آخرین و خطرناک‌ترین سناریوی خروج بریتانیا از اروپا (برگزیت) فاش شود و یک فانتزی در این رابطه راستی‌آزمایی شود؛ این تصور غلط که اگر همه احتمالات دیگر شکست بخورد، بریتانیا می‌تواند خارج از اتحادیه اروپا و بدون امضای توافق خروج از این اتحادیه به شکوفایی برسد.

اکونومیست بر این باور است که یک خروج بدون توافق می‌تواند منجر به یک ویرانی شود. اکونومیست نوشت: بار دیگر بدنه سیاست بریتانیا دچار تشنج شده است. در پی دور جدیدی از استعفاها در کابینه انگلستان، ترزا می ‌وزرای جدیدی را برگزیده است که در میان آنها به سومین وزیر برگزیت برمی‌خوریم. اعضای هیات قانون‌گذاری خود نخست‌وزیر به شدت (اگر‌چه ناکافی) در حال دسیسه چینی برای خلع قدرت وی هستند. موقعیت اپوزیسیون حزب کارگر به طرز ناامیدانه‌ای نامشخص است. علت این بحران این است که آنهایی که توهماتی دیرینه درباره مفهوم برگزیت داشتند، مجبور شدند با مقداری از حقیقت مواجه شوند. در چنین شرایطی که زمان تقریبا به سر رسیده است، بریتانیا توافق ناقصی در دست دارد. وعده در اختیار داشتن کیک و خوردن آن جای خود را به پیشنهادهای کمتر اغواکننده داده است. با وجود همه اینها، در میان طرفداران برگزیت یک فانتزی امیدبخش وجود دارد: این ایده که اگر همه احتمالات دیگر شکست بخورد، بریتانیا می‌تواند خارج از اتحادیه اروپا و بدون استفاده از هیچ توافقی برای خروج از این اتحادیه، به شکوفایی برسد.

طرفداران این ایده، بر این باورند که خروج بدون توافق از به‌دست دادن پول‌ها به بروکسل جلوگیری خواهد کرد؛ در حالی‌که آنها به شدت اشتباه می‌کنند. حالا زمان آن فرا رسیده است که حقایق آخرین و خطرناک‌ترین فانتزی‌ها درباره برگزیت فاش شود. واقعیت این است که خروج بدون توافق همچون خروج با یک توافق بسیار بد همه برنامه‌ریزی‌های ۴۵ ساله در این قاره را نابود می‌کند. عدم دستیابی به یک توافق در مرز ایرلند می‌تواند توافق جمعه خوب را که پایانی بود بر یک درگیری مسلحانه جدی، به بوته آزمایش بگذارد. طرفداران خروج بدون توافق به درستی ادعا می‌کنند که بریتانیا می‌تواند در نهایت با شرایط خود را تطبیق دهد. دردناک خواهد بود؛ اما اقتصاد می‌تواند از صنایعی همچون خودروسازی که بر اثر تعرفه‌های ۱۰‌درصدی اتحادیه اروپا نابود خواهد شد، عبور کند. اما بخش‌های مورد حمایت به‌ویژه کشاورزی دچار پژمردگی خواهند شد و بسیاری از طرفداران خروج شگفت‌زده خواهند شد از اینکه هزینه خروج، فروپاشی بخش اعظم تولیدات و نابودی کشاورزی خواهد بود. تا به اینجا تصمیم جدایی از اتحادیه، اقتصاد انگلستان را کند کرده اما آن را از ریل خارج نکرده است اما خروج بدون توافق می‌تواند منجر به یک ویرانی شود.