به‌عنوان مثال قیمت سوخت دیزل ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت سوخت دیزلی به‌طور متوسط ۲۴/ ۱ یورو بوده که به هر لیتر ۴۸/ ۱ تا ۶۹/ ۱ یورو رسیده است.  این اعتراض‌ها که به نام «جنبش جلیقه زردها» شهرت یافته است، خطر اختلال حمل‌ونقل جاده‌‌ای را افزایش داده است. در این راستا روز گذشته طرفداران جلیقه زردها در سراسر فرانسه با ایجاد راهبندان، صدای اعتراض خود را به گوش دولت رساندند. این جنبش خودجوش که به سرعت از طریق شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت، در درجه اول به افزایش بهای بنزین و گازوئیل اعتراض دارد. جنبش اعتراضی خودجوشی که روز گذشته در تمام فرانسه راهبندان ایجاد کرد، هویتی متزلزل و مبهم دارد. با این حال تمام کشور، دولت، احزاب سیاسی و سندیکاها نگران تبعات این اعتراض‌ها هستند.

جنبش جلیقه زردها با اعتراض به افزایش قیمت بنزین و گازوئیل شکل گرفت. چند ماه قبل یک زن فروشنده لوازم آرایش روی شبکه‌های اجتماعی نوشت که افزایش قیمت سوخت توجیه‌ناپذیر است. این اعتراض‌ها رفته رفته روی شبکه‌های اجتماعی افزایش یافت اما ناگهان طی دو هفته اخیر ابعادی کم‌سابقه یافت و با استقبال صدها هزار نفر روبه‌رو شد.

اما این جنبش نه رهبری دارد و نه سازمانی. ولی به تدریج طرفداران آن‌که جلیقه زرد ایمنی رانندگان را به‌عنوان نماد جنبش برگزیده‌اند، اعتراضات خود را به موضوعات دیگر نیز کشاندند اما به‌طور کلی خواسته اصلی همه معترضان افزایش قدرت خرید و بهبود سطح زندگی است. مطابق ارزیابی مقامات دولتی، روز گذشته ١۵٠٠ حرکت اعتراضی پراکنده در سراسر کشور فرانسه رخ داد. جنبش جلیقه زردها امیدوار بود که بتواند یک روز تمام فرانسه را فلج کند. در این میان، احزاب سیاسی موضع‌گیری‌های مرددی داشته‌اند: احزاب چپ نگران سوءاستفاده راست‌ها از این جنبش‌اند و راست‌ها نیز می‌ترسند که اعتراض‌ها به نفع چپ‌ها تمام شود. در سایت

«Change.org» تاکنون ۸۵۰ هزار امضا علیه افزایش قیمت بنزین ثبت شده است. افزایش قیمت بنزین به‌دلیل جهش قیمت نفت خام بوده است که نسبت به نیمه اول سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰درصد افزایش داشته است. درحالی‌که قیمت نفت در نیمه اول سال حدود ۶۰ دلار بود در اوایل ماه اکتبر هر بشکه نفت‌خام برنت در حدود ۰۷/ ۸۶دلار معامله شده است.  در این میان معترضان فرانسوی مستقیما عصبانیت خود را متوجه اوپک که تولید نفت خود را کاهش داده یا اینکه آمریکا تحریم‌های ایران را استارت زده و صادرات آنها را متزلزل کرده است، نکرده‌اند. در عوض مکرون را تحت‌تاثیر دیدگاه‌های محیط‌زیستی دوران فرانسوا اولاند می‌دانند و وی را مقصر افزایش هزینه‌های بنزین می‌پندارند.  در فرانسه مالیات سوخت بر دیزل نسبت به ماه ژانویه ۸ و بنزین نیز ۴ سنتیم (centimes) افزایش داشته است. در این شرایط برخی نگران شورش راست‌ها و چپ‌ها علیه دولت میانه‌روی فرانسه هستند. الیور فائوره، رهبر سوسیالیت‌های فرانسه می‌گوید: هنوز دولت فرانسه مفهوم خشم مردم را درک نکرده است.  لورنت واکوییز نیز از رهبران برجسته راست‌افراطی می‌گوید که بعید است مکرون اسم فرانسه را شنیده باشد. طعنه اخیر او نسبت به دیدگاه‌های جهانگرایی وی است که در چند روز اخیر نیز با ترامپ بر سر مفهوم وطن‌پرستی و ناسیونالیسم جدال داشته است. مارین لوپن، رقیب مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: ما اولین حزبی بودیم که از این جنبش حمایت کردیم. به‌نظر می‌رسد که راست‌ها و چپ‌ها به‌شدت بر سر اینکه سوار بر این جنبش‌ها شوند، با یکدیگر رقابت سختی دارند.