بحران بزرگ سیاسی در بریتانیا

از زمانی که ترزا می، توانست در سخت‌ترین شغل موجود در بریتانیا که همان نخست‌وزیری است، حضور پیدا کند، به‌دنبال این بوده است که بریتانیا را با بهترین راه‌حل ممکن از اتحادیه اروپا خارج کند. استعفای روز پنج‌شنبه دومینیک راب، وزیر برگزیت به‌دلیل توافق (بد) ترزا می با اتحادیه اروپا، این پیغام را به انگلیس فرستاد که اوضاع چندان روبه‌راه نیست و موجب سقوط ارزش پوند نیز شد. از سوی دیگر هم‌حزبی‌های «می» در قوه مقننه به‌طور صریح رهبری وی را درخصوص برگزیت به چالش کشیدند و گفتند که توافق به‌دست آمده را امضا نخواهند کرد.

روز جمعه نیز در برنامه رادیویی «LBC» یک نفر از «می» خواست که از سمت خود استعفا دهد اما او به درخواست این تلفن‌کننده توجهی نکرد. در این برنامه رادیویی همچنین از وی سوال شد که آیا او مایکل گوو را که برجسته‌ترین حامی طرح برگزیت است، به‌عنوان وزیر برگزیت به‌کار خواهد گرفت که ترزا می در پاسخ به این سوال گفت هنوز کسی را برای این پست در نظر نگرفته و تا یکی دو روز آینده قطعا این کار را خواهد کرد. گوو نیز در خارج از مجلس عوام انگلیس به این سوال که آیا از طرح برگزیت نخست‌وزیر حمایت خواهد کرد یا نه، پاسخی نداد. بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد که به او پیشنهاد این شغل شده اما او آن را نپذیرفته است.  برگزیت سرنوشت اقتصاد پنجمین کشور قدرتمند اقتصادی را نامشخص کرده است. بسیاری نگران هستند که برگزیت و ریاست‌جمهوری نامناسب ترامپ اقتصاد غرب را با مشکل مواجه سازد و این رویه به رشد سریع اقتصاد روسیه و چین کمک کند.

در این ارتباط برخی می‌گویند که بریتانیا بهتر است یک همه‌پرسی مجدد در این زمینه برگزار کند. با بلاتکلیف شدن انگلیس، آمار طرفداران باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بالا رفته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هم‌اینک ۵۴ درصد مردم بریتانیا خواستار باقی‌ماندن لندن در اتحادیه اروپا هستند. با این حال نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرده است که همه‌پرسی مجدد درباره برگزیت برگزار نخواهد شد و این کشور در تاریخ ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ (۹ فروردین ۹۸) از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. این در شرایطی است که اوضاع در مجلس عوام بریتانیا نیز به سود ترزا می نیست. دیوید دیویس، وزیر سابق برگزیت بریتانیا با انتقاد از پیش‌نویس توافق شده بین لندن و بروکسل گفت: پارلمان این طرح را نخواهد پذیرفت. وی ادامه داد: این طرح بسیار بد است و پارلمان آن را رد خواهد کرد. نخست‌وزیر باید به فکر آلترناتیوی برای این موضوع باشد. دیویس همچنین در جواب خبرنگاری که از وی درباره آینده ترزا می‌ پرسید هم تصریح کرد: مادامی که نخست‌وزیر خارج از کشور است درباره این موضوع صحبت نمی‌کنم. دیوید دیویس در ماه ژوییه در اعتراض به طرح نخست‌وزیر انگلستان برای برگزیت از مقام خود استعفا کرد. استعفای اخیر سه وزیر وی نیز اوضاع را برای ترزا می بحرانی‌تر کرده است.

برگزیت یکی از بحران‌های اساسی تاریخ بریتانیاست و این کشور را در وضعیتی مبهم قرار داده است. درست مانند سال ۱۹۵۶ که بریتانیا به اجبار آمریکا مجبور شد سربازان خود را از کانال سوئز بیرون بکشد و این کشور وارد بحرانی سنگین شد. درحالی‌که ترزا می فکر می‌کرد که با تصویب این پیش‌نویس می‌تواند پیروز نبرد باشد اما ممکن است با شرایط موجود شغل خود را هم از دست بدهد و بریتانیا نیز بدون هیچ توافق بلوک اروپایی را ترک کند یا مجبور به برگزاری یک رفراندوم دیگر شود.