شاید متیس استعفا کند

اگر حقیقت را می‌خواهید بدانید او به نوعی دموکرات است. در عین حال او مرد خوبی است. ما با یکدیگر به خوبی کنار آمدیم. او شاید دولت را ترک کند. منظورم این است که هر کسی امکان دارد پست خود را ترک کند. هرکسی. افراد می‌آیند و می‌روند. اینجا واشنگتن است.  این برای نخستین‌بار است که ترامپ به‌طور آشکار از جیمز متیس بد می‌گوید. این درحالی است که او ماه پیش هرگونه اختلاف با متیس را تکذیب کرده بود.

در مورد سخنان ترامپ از سرهنگ راب منینگ، سخنگوی پنتاگون گفت: جیمز متیس سخت مشغول کار خود است تا این اطمینان وجود داشته باشد که ارتش آمریکا همچنان قوی‌ترین ارتش دنیا است.آینده متیس به گمانه‌زنی رسانه‌ها تبدیل شده است، به‌ویژه پس از انتشار کتاب باب وودوارد، افشاگر واترگیت که گفته بود متیس در حضور جمع ارزش چندانی برای دونالد ترامپ قائل نیست. متیس قویا چنین موضوعی را نپذیرفت. ترامپ برای متیس احترام قائل بوده و روز پنجم سپتامبر هم گفته که او سر کار خود باقی خواهد ماند.

متیس ذاتا یک سیاستمدار نیست و از گذشته نیز چندان پنهان نبوده که او به‌دنبال پست وزارت دفاع نبوده است یا قصد بازگشت به واشنگتن را نداشت، زمانی که ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری از سوی مردم آمریکا انتخاب شد. ژنرال نیروی دریایی در سال ۲۰۱۳ از پنتاگون بازنشسته و در دانشگاه استنفورد مشغول به تدریس شد. اما او در جلسه استماع سنا زمانی که نظرش را در مورد تصدی این پست خواسته بودند گفته بود که از این کار لذت خواهد برد.  ماه گذشته نیز زمانی که از او در مورد کناره‌گیری‌اش سوال شد او گفت که این سخنان را چندان جدی نمی‌گیرد. مقامات غربی مدام از جایگاه متیس سخن می‌گویند که در میان کشورهای ناتو درحال ارتقای این مقام است و دیدگاه‌های وی با ترامپ درخصوص روسیه، ایران و تجارت کاملا در تضاد با یکدیگر قرار دارد.

یکی از کسانی که با روند موضوع آشنا است به رویترز گفت: به‌رغم اینکه هنوز صحبت آشکاری در مورد برکناری متیس نشده است اما یکی از سیگنال‌های خروج احتمالی وزیر دفاع فعلی آمریکا از دولت انتصاب میرا ریچاردل، به‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بوده که از متیس خوشش نمی‌آید.  همچنین او نسبت به ایران کمتر از مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، تندخو بوده است. متیس در واکنش به انتشار کتاب وودوارد که از اختلافات او با ترامپ می‌گوید، این کتاب را یک افسانه خواند و گفت چنین روایت‌هایی از جلسات پشت درهای بسته دقت بالایی ندارد.  او در این زمینه به شایعه خروج خود از دولت اشاره کرد و گفت که از این شایعات در این شهر به‌وفور پیدا می‌کنید.متیس می‌گوید: یک نفرشعله زیر دیگ را افزایش می‌دهد و باقی نیز آن را هم می‌زنند. آنها به این آش، چاشنی شایعه اضافه می‌کنند تا داستان‌های خود را بسازند.با این حال دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس به‌طور آشکار از اختلاف خود با وزیر دفاعش گفت و این را نیز تایید کرد که در داخل کاخ سفید به هیچ‌کس اطمینان ندارد. ترامپ درخصوص اظهارات ملانیا ترامپ، همسرش مبنی بر اینکه معاونان غیرقابل اعتمادی در کاخ سفید وجود دارند نیز گفت: من نیز همین احساس را دارم. من به هیچ‌کس در کاخ سفید اعتماد ندارم و با شما کاملا صادق هستم.