گام لرزان بایدن برای انتخابات 2020

زمانی که نوبت به جوزف بایدن رسید او نیز خشمگین و حتی فلسفی صحبت کرد. او گفت: جمهوری‌خواهان درخصوص موضوع دیوان‌عالی کشور خشمی کور و شراکتی سبعانه را به نمایش گذاشته‌اند. او جمهوری‌خواهان را متهم به دستکاری در هنجارهای کمیته قضایی کرد که خود در دهه ۹۰ عضو همین کمیته در سنا بوده است. بایدن با اشاره به شهادت قابل قبول و شجاعانه دکتر بلیسی فورد گفت: زمانی که آنها نوجوان بودند، قاضی کاوانا به دکتر بلیسی فورد حمله می‌کند و به او آزار و اذیت جنسی می‌رساند و اف‌بی‌آی تحقیقات را رد کرده بود؛ درحالی‌که این نوع تحقیقات به‌طور خودکار باید در اف‌بی‌آی به جریان بیفتد. این یک محکومیت نیش‌دار اما محتاطانه از سوی جو بایدن بود و حکایت از این داشت که نقش پیشین وی در کمیته قضایی موجب شده است تا کمی محتاطانه‌تر با داستان قاضی کاوانا برخورد کند. همان‌طور که بایدن به‌عنوان یک فرد فعال و ۷۵ ساله برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ بررسی و تحقیق می‌کند، از او به‌عنوان کسی یاد می‌شود که در سال ۱۹۹۱، پرونده‌ای مشابه درخصوص قاضی کلارنس توماس داشت که در آن زمان به مهم‌ترین بحث‌های روز خود تبدیل شده بود؛ به‌گونه‌ای که موضوعاتی مانند جنسیت و ارتباطات جنسی جزو مباحث داغی بود که روی مسائلی مانند عدالت اقتصادی سایه انداخته بود.

نام بایدن این روزها به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان به کرات شنیده می‌شود. چراکه او رهبری کمیته قضایی را در سال ۱۹۹۱ درخصوص پرونده قاضی توماس بر عهده داشت. در آن زمان تمامی اعضای مرد و البته سفیدپوست کمیته قضایی به‌طور تهاجمی ادعای آنیتا هیل را که می‌گفت قاضی توماس به وی تجاوز جنسی کرده است، را زیر سوال بردند. این جلسه استماع به مدت طولانی یکی از منابع ناخشنودی از دموکرات‌ها به‌شمار می‌رفته که خود بایدن نیز جزو اعضای آن بوده است. بایدن و همکارانش بارها جمهوری‌خواهان را متهم کرده‌اند که آنها از وقایع گذشته سوءاستفاده می‌کنند تا به این طریق راه دفاع از قاضی کاوانا را هموار سازند. بایدن سعی کرده است که چندان خود را وارد حاشیه داستان قاضی کاوانا نکند و حتی گفته می‌شود به‌دلیل اینکه سفر وی به کارولینای جنوبی و جورجیا ممکن بوده که همپوشانی با جلسه شهادت دکتر بلیسی فورد و کاوانا داشته باشد، سفر خود را لغو می‌کند. با این حال دستیاران وی این موضوع را تکذیب می‌کنند.

زنده نگه داشتن پرونده جلسه استماع قاضی توماس، زنگ خطر را برای دموکرات‌ها به صدا در آورده است؛ درحالی‌که آنها قصد دارند تا در برابر جلسه استماع قاضی کاوانا یکپارچگی خود را حفظ کنند. در این شرایط بحث نامزدی جو بایدن وارد فاز حیاتی و حساس می‌شود.  او پیش‌تر جاه‌طلبی خود را برای رهبری کشور و عزمش برای اخراج ترامپ از قدرت نشان داده است. این درحالی است که اشتیاق بایدن برای رهبری کشور در تضاد با احساسات و خواسته برخی دموکرات‌ها است که ‌به‌دنبال رهبری جوان‌تر برای انتخابات هستند. در این راستا جو بایدن از طریق دوستانش به گوش دموکرات‌ها رسانده است که اگر رهبری وی را برای انتخابات ۲۰۲۰ بپذیرند او حاضر است که به‌طور آشکار نسبت به جلسه استماع قاضی توماس اظهار ندامت کند؛ زیراکه دموکرات‌ها می‌ترسند با حضور جو بایدن، رای زنان لیبرال را در ایالات متحده از دست بدهند و اگر به این امر رضایت داده شود، بایدن حاضر است تا نسبت به این ماجرا عذرخواهی

کند.  باربارا باکسر، یکی از زنان سناتور در آن سال که به سال حضور زنان در سنا معروف شده بود، هنوز از ماجرای استماع قاضی توماس دل پری دارد و می‌گوید که بایدن باید ابتدا اوضاع را در این زمینه درست کند. او افزود: اگر او این ماجرا را به درستی هدایت کند، یک اتفاق مثبت است. اما اگر اشتباه به پیش برود، یک نکته منفی در کارنامه وی ثبت خواهد شد. اما قدم درست برداشتن به این معنی است که او قدم بزرگی برای انتخابات سال ۲۰۲۰ برداشته است. بایدن در زمینه جلسه شهادت قاضی کاوانا خود را به خوبی نشان نداده، درحالی‌که مبارزه در این زمینه می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای نامزدهای ریاست‌جمهوری به حساب آید. کارشناسان در این زمینه می‌گویند کسانی که درخصوص این داستان فعالیت داشته‌اند خود را به ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر کرده‌اند؛ از جمله سناتور کامالا هریس از کالیفرنیا، کوری بوکر از نیوجرسی که هر دو در جلسه استماع دکتر بلیسی فورد و قاضی کاوانا حضور داشتند و البته الیزابت وارن از ماساچوست.

بایدن تاکنون درباره جلسه قاضی توماس در محافل خصوصی ابراز پشیمانی کرده و به صراحت گفته است که جلسه را بد هدایت کرده‌اند. این درحالی است که برخی دموکرات‌ها نیز همصدا با گروه کر جمهوری‌خواهان شده و از هدایت بد جلسه در سال ۱۹۹۱ انتقاد می‌کنند. بایدن از دموکرات‌هایی که از وی به دلیل هدایت جلسه قاضی توماس انتقاد دارند، گله‌مند بوده و می‌گوید که او در آن زمان اختیارات چندانی نداشته و دستش بسته بوده است.  بایدن هنوز به صورت عمومی درباره آن جلسه صحبت نکرده است؛ اما در محافل خصوصی گفته است که با خانم هیل در جلسه به تندی رفتار کرده‌اند. با این حال دستیاران بایدن می‌گویند که این موضوعی نیست که وی را از ادامه تلاش‌هایش برای دستیابی به کاخ سفید بترساند. تنها نگرانی موجود در این زمینه، خانواده بایدن است که می‌ترسد مجددا تحت فشار قرار بگیرند. به‌ویژه اینکه خانواده بایدن در چند سال گذشته شرایط سختی را تجربه کرده و با مرگ پسر بایدن نیز این شرایط سخت‌تر نیز شد.

در این شرایط اما استیو ریچتی، رئیس دفتر سابق بایدن با کمک‌کنندگان مالی دموکرات‌ها تماس برقرار کرده تا میزان علاقه آنها را به نامزدی دموکرات‌ها بسنجد. بایدن قول داده است که (در صورت برگزیده شدن) فقط برای یک دوره رئیس‌جمهور آمریکا بماند و به‌عنوان نامزد نیز فداکاری کند و نگرانی‌های موجود درخصوص سن و سالش را از بین ببرد. گزینه دیگری هم که مطرح شده این است که وی یک معاون جوان برای خود انتخاب کند تا بتواند نقیصه سن و سال خود را رفع کند. هنوز مشخص نیست که بایدن کدام‌یک از این دو گزینه را بپسندد. این گزینه‌ها در زمانی مطرح شده که گفته می‌شود بایدن خود را برای کارزار انتخاباتی درخصوص انتخابات نوامبر آماده می‌کند. براساس شنیده‌ها گفته می‌شود که وی چهار روز در هفته را به کمپین‌های انتخاباتی اختصاص خواهد داد؛ اما برخی می‌گویند که احتمالا برنامه بایدن سبک‌تر از آن چیزی باشد که گفته می‌شود.