نطق آتشین اوباما علیه ترامپ عکس: AFP

او هشدار داد که عدم مشارکت آمریکایی‌ها می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به دموکراسی آمریکایی وارد کند. به گزارش رویترز، باراک اوباما، در یک سخنرانی درباره انتخابات کنگره که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، اعلام کرد: خطرات در این انتخابات بیش از هر زمان دیگری است. من اینجا هستم که یک پیام ساده به شما بدهم: شما باید رای بدهید زیرا دموکراسی ما وابسته به آن است. اوباما از حزب جمهوری‌خواه نیز انتقاد کرد و این سوال را پرسید که چه اتفاقی برای حزب جمهوری‌خواه افتاده است؟ وی این انتقاد را از مسوولان جمهوری‌خواه کرد که در مواقع مواضع رسواکننده رئیس‌جمهوری آمریکا تنها به اظهارات بی‌فایده و مبهم اکتفا می‌کنند.

این سخنان در شرایطی ابراز می‌شود که روزنامه نیویورک‌تایمز به قلم فرد ناشناسی از درون دولت ترامپ اعلام کرده است که درون کاخ سفید گروه مقاومتی وجود دارد که دستورات عجولانه و نادرست رئیس‌جمهوری آمریکا را با تدبیر خنثی می‌کنند. اوباما اما در ادامه اظهاراتش افزود: تنها یک نگاه کوچک به تیتر اخبار باید به شما اعلام کند که این لحظه به معنای واقعی متفاوت است. خطرات بسیار زیاد هستند. اوباما در بخش دیگری از اظهاراتش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را به‌خاطر افزایش خشم میان آمریکایی‌های مختلف مورد انتقاد قرار داد. اوباما با بیان اینکه ترامپ در اقداماتش تفاوت‌های نژادی را که تحت اصول دموکراتیک کمرنگ شده بودند، برجسته کرده است، افزود: ترامپ علامت یک مشکل بزرگ‌تر است نه علت آن‌. این مشکل با ترامپ آغاز نشده است. او یک علامت است نه علت آن. او تنها درحال بزرگ کردن سیاستمداران خشمگین است که سال‌ها طرفدار این سیاست بوده‌اند.

اوباما اضافه کرد: امروز من اینجا هستم زیرا اکنون یکی از محوری‌ترین لحظات در زندگی ما است و هریک از ما به‌عنوان شهروندان آمریکا باید به‌خاطر آنچه هستیم و آنچه برای آن ایستادگی کرده‌ایم، تصمیم بگیریم. وی از دولت کنونی آمریکا به‌دلیل تضعیف ائتلاف‌های قدیمی و نزدیک شدن به روسیه انتقاد کرد. اوباما با زیرسوال بردن مقوله همه چیز بر وفق مراد است، گفت:‌ در کاخ سفید همه چیز دگرگون شده و کسی از دستورات رئیس‌جمهوری اطاعت نمی‌کند. رئیس‌جمهوری  پیشین آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش از دونالد ترامپ به‌خاطر سیاسی کردن دستگاه قضایی آمریکا انتقاد کرد و گفت: باید اعضای هر حزب نسبت به این مساله نگران باشند. ترامپ بارها از دستگاه قضایی انتقاد کرده و حتی در یکی از توییت‌هایش خواستار انجام تحقیقات علیه مخالفان سیاسی از جمله هیلاری کلینتون، نامزد پیشین دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ شده بود.

اوباما در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: وضعیت آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ در حالت عادی نیست. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنین نسبت به ادعاهای ترامپ درخصوص اوضاع عالی اقتصادی ایالات‌متحده ابراز تردید کرد و در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: من می‌خواهم به شما یادآوری کنم تعداد مشاغل در آمریکا همانند سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است. اوباما در ادامه از آمریکایی‌ها خواست که علیه جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره در ماه نوامبر رای دهند. همچنین دونالد ترامپ در واکنش به اظهارات اوباما اعلام کرد که او از این سخنرانی خوابش گرفته است. به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ در بین هواداران خود گفت: من متاسفم. من این سخنرانی را تماشا کردم اما خوابم گرفت. او بسیار خوب است اما برای خواب. همچنین ترامپ در پیامی دیگر از اظهارات باراک اوباما در مورد رشد اشتغال در دوران ریاست‌جمهوری‌اش گفت: او تلاش می‌کند که برای یک مساله غیرمعتبر در آمریکا، اعتبار بخرد. او، اوباما را به تلاش برای تعریف از ضعیف‌ترین عملکرد در تاریخ کشور از زمان رکود بزرگ اقتصادی در جهان متهم کرد.

سخنان دو رئیس‌جمهوری سابق و فعلی آمریکا نشانگر فضای دو قطبی ایالات‌متحده است. دموکرات‌ها حالا به رئیس‌جمهور سابق متوسل شده‌اند تا بتواند هدایت دموکرات‌ها را در انتخابات ریاست‌جمهوری با این مواضع حمایتی به عهده بگیرد. در واقع دموکرات‌ها از مدت‌ها پیش منتظر ورود باراک اوباما بودند ولی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ترجیح می‌داد که رودررو وارد درگیری با دونالد ترامپ نشود. اوباما اما از روز جمعه با اعلان جنگ به ترامپ از جوانان آمریکایی خواسته است تا صحنه را برای جمهوری‌خواهان تنگ کنند. با این حال جمهوری‌خواهان چندان سخنان اوباما را در مورد به خطر افتادن دموکراسی جدی نگرفته‌اند. لیندسی گراهام به اوباما گفته است پیروزی ترامپ ماحصل ریاست‌جمهوری شما بوده است. او همچنین در توییتی تاکید کرده است که ترس از پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات باراک اوباما را به میدان کشانده است. به گفته وی حضور مجدد اوباما در صحنه سیاست آمریکا، خود حکایت از عملکرد درست دونالد ترامپ دارد.


04-01