ایلنور چویک طی یادداشتی با عنوان &#۳۹;و بله جای خود را پیدا کرد&#۳۹; در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گامی مهم در گذر زودتر از نظام پارلمانی به ریاست جمهوری است که پایه های حکومت و ثبات جامعه را بیش از پیش مستحکم تر خواهد کرد.

وی بیان کرد: رجب طیب اردوغان ضمن اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام، حتی برای پایان یافتن هر چه زودتر سردرگمی ناشی از وضعیت گذر از نظام پارلمانی، دستور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را قبل از انتخابات محلی داده است.

چویک تاثیر انتخابات زودهنگام بر دموکراسی ترکیه را مثبت توصیف و تاکید کرد: این اقدام دولت گام مهمی در ارتقای سطح دموکراسی کشور خواهد بود و ابزاری برای اثبات تحقق دموکراسی به صورت واقعی و قوی در نظام حاکمیت ترکیه به شمار می رود.

به نظر می رسد که اعلام خبر برگزاری انتخابات زودهنگام آن هم از سوی اردوغان ناشی از استراتژی حزب حاکم ترکیه در غافلگیری احزاب مخالف می باشد چرا که تاریخ اعلام شده برای برگزاری انتخابات زودهنگام بسیار نزدیک است و به واقع آماده شدن احزاب تا آن تاریخ برای مبارزات انتخاباتی بسیار مشکل خواهد بود.

اواخر سال گذشته میلادی کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد و در سخنانی گفت: با استعفای برخی شهرداران لزومی به انتظار ۱۷ ماهه برای برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۹ نداریم و بیایید انتخابات محلی را زودتر برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: تاخیر در برگزاری انتخابات محلی به معنای قربانی کردن دموکراسی است و من با دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام اردوغان را به چالش می کشانم.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز در واکنش به سخنان قلیچدار اوغلو گفت: روز برگزاری انتخابات از پیش تعیین شده است و تنها در صورتی که حزب عدالت و توسعه دچار بن بست سیاسی شود، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

اردوغان خطاب به قلیچدار اوغلو اظهار کرد: همان طور که می‌دانید پس از نشست ۷ ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی، زمانی که نتوانستیم در مذاکرات ائتلافی به نتیجه‌ای برسیم، چنین بن‌بستی به وجود آمد و به ناچار انتخابات زودهنگام اعلام کردیم و شما سرافکنده و پشیمان شدید.

از سال گذشته تاکنون پس از مطرح شدن بحث انتخابات زودهنگام، مقامات حزب حاکم ترکیه از جمله بینالی یلدریم نخست وزیر، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری و بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بارها در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کردند که انتخابات زودهنگام در دستور کار قرار ندارد و انتخابات سر موعد مقرر برگزار خواهد شد اما این تغییر نظر حزب حاکم نشانگر اهداف و واقعیت هایی است که این تشکیلات سیاسی را وادار به چنین اقدامی کرده است.

نتایج نظرسنجی شرکت های گوناگون ترکیه حاکی از کاهش محبوبیت حزب حاکم و کاهش احتمال موفقیت آنها در انتخابات پیش رو بوده است و شاخص های اجتماعی ـ اقتصادی جامعه از وخیم تر شدن وضع اقتصاد کشور و افزایش نارضایتی ها در سطح جامعه ترکیه از وضعیت اقتصادی خبر می دهد بنابراین حزب عدالت و توسعه با آگاهی از شرایط جامعه پیش بینی می شد که دست به اقدامی برای کاهش ریسک شکست در انتخابات بزند و از سوی دیگر فرصت گذر زمان را که برای احزاب مخالف مفید بود، از آنها بگیرد و البته احزاب مخالف در اظهارات خود از برگزاری انتخابات زودترس در آینده نزدیک خبر می دادند همچنان که مرال آکشنر رهبر حزب نیک ترکیه اواخر سال گذشته میلادی در خصوص انتخابات زودهنگام گفت: اردوغانی که من می شناسم، انتخابات ریاست جمهوری را پیش از انتخابات محلی برگزار خواهد کرد و این کار را در روز ۱۵ جولای(سالگرد کودتای نافرجام ترکیه) انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.

بر اساس پیش بینی انجام شده در اصلاحیه قانون اساسی ترکیه، اگر مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، هر دو انتخابات در یک روز انجام می شود.

دو روز پیش دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که با حزب عدالت و توسعه &#۳۹;ائتلاف جمهور&#۳۹; را برای حضور در رقابت های انتخاباتی تشکیل داده است، خواستار برگزاری انتخابات زودتر از موعد مقرر در این کشور شد.

وی در نشست دو روز پیش مجلس ترکیه پیشنهاد کرد که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قبل از تاریخ مقرر ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.

وی علت پیشنهاد خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه را جلوگیری از قطب بندی و تنش احتمالی در جامعه ترکیه در زمان برگزاری انتخابات محلی و حدود هفت ماه قبل از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری عنوان کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نشست خبری دیروز (۲۹ فروردین) پس از دیدار با دولت باغچه‌لی رهبر حزب حرکت ملی اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز یکشنبه ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ (سوم تیر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد. 

وی افزود: تصمیم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام، پس از مشورت با دولت باغچه‌لی و اعضای حزب عدالت و توسعه و در نظر گرفته شدن شرایط خاص منطقه مخصوصا جنگ و بحران سوریه و تحولات عراق گرفته شده است.

 این انتخابات نخستین انتخابات پس از اصلاحیه قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی محسوب می شود و پس از انتخابات، ترکیه دیگر پست نخست وزیری نخواهد داشت و اختیارات رییس جمهوری در نظام جدید افزایش خواهد یافت.

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند.

برخی نظرسنجی های منتشر شده در جامعه کنونی ترکیه حاکی از شکست حزب حاکم در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام است اما رسانه های نزدیک به حاکمیت اعلام کرده اند که آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که اردوغان به عنوان مهمترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۵۵ درصد رای دارد.

به گزارش ایرنا، بر اساس تقویم انتخاباتی ترکیه، قرار است انتخابات محلی ترکیه با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای ۸۱ استان این کشور در ۳۱ ماه مارس ۲۰۱۹(۱۱ فروردین ۱۳۹۸) برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.