به گزارش رویترز، ترامپ در توییتر خود نوشت: چنانچه دموکرات‌ها به برنامه‌های امنیت مرزی که شامل ساخت دیوار در مرز مکزیک می‌شود، رای موافق ندهند، مایل خواهم بود که دولت را تعطیل کنم. وی ادامه داد: ما باید از چیزهایی نظیر لاتاری، دستگیری و آزاد کردن و ... رهایی یابیم و نهایتا به سمت سیستم پذیرش مهاجر براساس شایستگی برویم. رئیس‌جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: ما نیازمند آن هستیم که افراد عالی به کشورمان بیایند. ترامپ گفته است: «تا زمانی‌که این پیشنهاد شامل دیوار، یعنی یک دیوار واقعی نشود و تا زمانی‌که امنیت مرزی بسیار محکمی در کار نباشد،‌ هیچ تاییدی از جانب من در کار نخواهد بود.» برخی نمایندگان دموکرات میانه‌رو در مجلس ایالات‌متحده به تازگی درباره لایحه‌ای گفت‌وگو می‌کنند که به آینده نسل جوان مهاجران در این کشور می‌پردازد. این مهاجران که در زمان کودکی به شکل غیرقانونی به این کشور آورده شده‌اند به «رویابین‌ها» معروف هستند. عبارتی که اصطلاحا می‌گوید این کودکان رویای زندگی آمریکایی را دارند. ترامپ اما با این موضوع مخالف است. این طرحی است که در دوره باراک اوباما ریخته شد تا کسانی که هنوز اقامت قانونی دریافت نکرده‌اند مهلتی داشته باشند تا بتوانند اقامت دائم خود را از این کشور بگیرند.  آمریکایی‌ها در باب خطوط حزبی برای موضوع مهاجرت دچار تفرقه شده‌اند. بنابر نظرسنجی صورت گرفته از سوی رویترز و ایپسوس، ۸۱ درصد جمهوری‌خواهان با طرح مهاجرتی ترامپ موافق هستند. طرحی که به نخبه‌گرایی اهمیت می‌دهد و می‌گوید آمریکا باید پذیرای مغزهای دیگر کشورها باشد.  با این حال مهم‌ترین اختلاف دموکرات‌ها با ترامپ بر سر ساخت دیوار مکزیک است. ترامپ درخواست ۲۵ میلیارد دلار برای ساخت این دیوار کرده است. در این میان برخی جمهوری‌خواهان مانند ران جانسون نیز مخالف این قضیه هستند. ران جانسون که در کمیته امنیت وطن در سنا عضو است در برنامه «رودررو با مردم» به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «من فکر نمی‌کنم چندان چاره‌ساز باشد. پس بیایید از این موضوع پرهیز کنیم.»

کنگره باید تا سی‌ام سپتامبر روی این موضوع تصمیم‌گیری کند. اگرچه جمهوری‌خواهان اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارند اما میانه‌روها و برخی از محافظه‌کاران این حزب مخالف تعیین چنین بودجه‌ای هستند.

پیش‌تر نیز به‌دلیل اختلافات موجود دولت آمریکا تعطیل شده بود. این‌بار نیز دوباره خطر تعطیلی آمریکا را تهدید می‌کند. نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت: هفته گذشته جمهوری‌خواهان گمان کردند که با ترامپ بر سر تعیین بودجه مهاجرتی و دیوار مکزیک به توافق رسیده‌اند و آنها بر این باور بودند که ترامپ را متقاعد کرده‌اند که برای رویارویی بیشتر با کنگره در آستانه انتخابات مهم سال ۲۰۱۸، به‌طور موقت از دیوار مکزیک صرف نظر کند اما ترامپ با توییت‌های اخیر خود نشان داد که به هیچ قولی پایبند نیست.  درگیری‌ها در حالی ادامه دارد که درست چند هفته بعد از ۳۰ سپتامبر آمریکا شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره است. تعطیلی دولت می‌تواند حواس جمهوری‌خواهان را از موضوع انتخابات منحرف کند و آنها به جای تبلیغات درگیر تعطیلی دولت شوند. تام کول، نماینده مجلس نمایندگان از اوکلاهاما که یک جمهوری‌خواه است به نیویورک‌تایمز می‌گوید: ما در هر حال برای انتخابات میان‌دوره‌ای با چالش روبه‌رو هستیم و نمی‌دانم چگونه باید حواس خود را به تعطیلی دولت معطوف کنم.

البته برخی از جمهوری‌خواهان خوش‌بین هستند که دولت تعطیل نخواهد شد و به یک توافق خواهند رسید. استیو استیورز، نماینده مجلس نمایندگان و از جمهوری‌خواهان می‌گوید: بعید است که دولت تعطیل شود. او به ای‌بی‌سی نیوز گفت: ما به مرحله تعطیل شدن نخواهیم رفت، اما قطعا به‌دنبال خط‌مشی‌های بهتر برای مهاجرت‌پذیری هستیم.