سربازان اجاره‌ای روسی در سوریه

رویترز در این گزارش تحقیقی نوشت که کشف کرده افرادی از شهروندان روس به‌عنوان جنگجویان اجاره‌ای و پیمانکاری از روسیه به سوریه منتقل می‌شوند و تعدادی از آنها نیز در جنگ سوریه کشته شده‌اند. این افراد علاوه بر اعضای ارتش روسیه هستند که به‌صورت رسمی و علنی به سوریه اعزام می‌شوند. دولت روسیه حاضر به پذیرش این موضوع نیست که شهروندانش را برای جنگ به سوریه منتقل می‌کند. این افراد به‌وسیله پروازهای سری و مخفیانه از روسیه به سوریه منتقل می‌شوند. بخشی از این پروازها از فرودگاه روستوف در جنوب روسیه صورت می‌گیرد. خبرنگار رویترز در فرودگاه این شهر حاضر شده است. او می‌گوید هنگام پرواز مقصد و شماره پرواز در تابلوهای فرودگاه ثبت نمی‌شود. این پروازها چارتر و اختصاصی هستند. از افرادی که به سوریه منتقل می‌شوند تعهد گرفته می‌شود که درباره جزئیات پرواز و فعالیت‌های خود چیزی نگویند. این پروازها حتی در سامانه‌های اطلاع‌رسانی بین‌المللی نیز ثبت نمی‌شوند.

این یکی از کمک‌های دولت روسیه به بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در جنگ داخلی این کشور است.

 بخشی از این شهروندان روسیه که برای جنگ به سوریه منتقل شده‌اند بازنشستگان نیروهای نظامی و امنیتی روسیه هستند.خبرنگار رویترز می‌گوید شاهد انتقال ۱۳۰ نفر در فرودگاه روستوف در جنوب روسیه به سمت سوریه بوده است. خیلی از آنها ساک‌های کهنه و مندرسی در دست داشتند که شبیه ساک‌های سربازی بود. آنها در صف بررسی مدارک زیر تابلوهایی ایستاده بودند که شماره پرواز و مقصد را نمایش نمی‌داد. خبرنگاران رویترز برای مدت زمانی در فرودگاه روستوف حضور پیدا کردند تا پروازهای مخفیانه و ثبت‌نشده به سوریه را ثبت کنند. این افراد از طریق شرکت هواپیمایی سوری به نام أجنحه الشام از روسیه به سوریه منتقل می‌شوند. این شرکت، تحت تحریم آمریکا است زیرا ایالات‌متحده این شرکت را به جابه‌جایی جنگجویان حامی بشار اسد متهم کرده است. پروازهای این شرکت در سامانه‌های بین‌المللی ثبت نمی‌شود. فرود و پروازها در شب انجام می‌شود. این افراد توسط نظامیان روس سازماندهی می‌شوند.

تلفات جانی روس‌ها در روسیه موضوع حساسی است. به همین دلیل این موضوع در خفای کامل صورت می‌گیرد. دولت روسیه با استقرار جنگجویان اجاره‌ای در روسیه می‌تواند نیروهای بیشتری را در سوریه مستقر کند و کشته شدن آنها نیز در آمار تلفات نظامیان رسمی روسیه در سوریه ثبت نخواهد شد. این خبرگزاری تاکنون توانسته با خانواده ۴۰نفر از شهروندان روسیه (افرادی که عضو ارتش نیستند) و در جنگ سوریه کشته شده‌اند صحبت کند. این افراد از طریق شرکت‌های پیمانکاری برای جنگ به سوریه اعزام شده‌اند. این آمار علاوه بر تعداد تلفات نظامیان رسمی ارتش روسیه هستند.  از زمان آغاز حضور ارتش روسیه در سوریه در سپتامبر ۲۰۱۵ تاکنون ۴۴ نفر از نظامیان رسمی روس در این کشور کشته شدند.

خبرنگار رویترز در مصاحبه با یک نفر از کسانی که در صف پرواز یکی از این هواپیماهای مسافربری بوده است به نقل از این فرد می‌گوید که آنها قراردادی امضا کرده‌اند که به موجب آن حق ندارند چیزی به کسی بگویند. این فرد به خبرنگار رویترز گفته است که هر آن احتمال دارد رئیس بیاید و به دردسر بیفتد. این فرد روسی هشدار داده بود که ممکن است خود خبرنگار نیز به درسر بیفتد. در پروازی دیگر یک هواپیمای ایرباس «A۳۲۰» میزبان ۳۰ روسی بوده که با چهره سوخته و برنزه از دمشق به روسیه بازگشته بودند. اکثر آنها لباس‌های نظامی و چکمه‌های خاکی نظامی به پا داشتند. برخی از آنها از خدمات حمل‌ونقل رایگان فرودگاهی برخوردار بودند. این مردان مقاطعه‌کاران نظامی هستند که برای رد گم‌کنی از هواپیماهای غیرنظامی برای ورود و خروج به سوریه استفاده می‌کنند. این افراد سربازان اجاره‌ای روسی هستند که در کنار نیروهای بشار اسد درحال جنگ با شورشیان هستند. رویترز مدعی است یک شبکه لجستیکی پشت نیروهای اسد قرار دارد که هنوز کشف نشده است.

ایرباسی که این روس‌ها از آن پیاده شدند تنها یکی از ده‌ها پروازی است که از سوریه به سمت روسیه می‌آید. این افراد از طریق آژانس‌های هوایی جابه‌جا می‌شوند که از سوی آمریکا و کشورهای غربی مورد تحریم قرار گرفته‌اند. زیرا این آژانس‌های هوایی متهم هستند که به سوریه در دور زدن تحریم‌ها کمک‌رسان هستند. پروازهای داخل و خارج از روستوف که هیچ سازمانی آن را تاکنون مستند نکرده به‌وسیله یک شرکت سوری که در سال ۲۰۱۶ از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته صورت می‌گیرد. این شرکت به دلیل اینکه از سوی آمریکا متهم شده است که سلاح و نیرو به سوریه حمل می‌کند در آن سال مورد تحریم واشنگتن قرار گرفت.

این پرواز روسی در اواخر شب وارد فرودگاه روستوف شد و نام آن در هیچ تابلویی درج نشد. پروازهای این شرکت عمدتا از دمشق یا لاذقیه به روسیه است. لاذقیه جایی است که نیروهای روسیه در آن پایگاه دارند. عملیاتی از این دست شکاف‌های عمیقی برای ایالات‌متحده در راستای هدف خود که مبارزه با دمشق است ایجاد می‌کند. این عملیات از سوی روسیه درحالی طراحی و اجرا می‌شود که کرملین اصرار دارد چنین چیزی وجود ندارد. روسیه می‌گوید در جنگ سوریه فقط کمک هوایی می‌کند و نیروهایش هیچ نقشی در عملیات زمینی ندارند. به گفته کرملین روس‌هایی که در سوریه حضور دارند تنها برای آموزش دادن نیروهای ارتش سوریه به این کشور اعزام شده‌اند.

رویترز اما در این زمینه مدعی است که ده‌ها پرواز رسمی و غیررسمی را در روستوف شناسایی کرده که حامل نیروهای روسی بوده‌اند.  این خبرگزاری مدعی است که در این زمینه با ده‌ها نفر نیز گفت‌وگو کرده و یکی از مصاحبه‌ها مربوط به یکی از سرهنگ‌های سابق نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی بوده است. رویترز همچنین درباره این سربازان اجاره‌ای از یکی از سخنگویان کرملین نیز پرسیده اما وی حاضر به پاسخگویی نبوده است. پروازهای این شرکت روسی که مورد تحریم آمریکا است در هیچ وب‌سایتی ثبت نمی‌شود و کاملا خارج از رصد غربی‌ها صورت می‌گیرد. رویترز متوجه شده است که بیشتر پروازهای این شرکت روسی به روستوف از ۵ژانویه ۲۰۱۷ تا ۱۱ مارس ۲۰۱۸ بوده است. این شرکت در این حد فاصل زمانی ۵۱ پرواز به این شهر روسیه داشته و هر بار هم از ایرباس «A۳۲۰» استفاده کرده که گنجایش ۱۸۰مسافر را دارد.