مرکل کوچک جانشین بانوی آهنین عكس: کرانبائر نفر سمت راست

صحنه، صحنه آشنایی بود، به جز در یک چیز. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، زنی که روی صحنه از سوی اعضای حزب دموکرات مسیحی مورد ستایش قرار گرفت، آنگلا مرکل نبود، اما سیاستمداران او را به‌عنوان جانشین خلف مرکل می‌دانند. این زن کسی نیست جز «آنگرت کرامپ کرانبائر.»

کرانبائر از سوی رسانه‌های آلمانی به‌عنوان «مرکل کوچک» معرفی شده است. او حالا به‌عنوان دبیرکل حزب حاکم در آلمان شناخته می‌شود، پستی که قبلا توسط خود آنگلا مرکل اشغال شده بود. کسی که روزی از او به‌عنوان یک نیروی سیاسی عالی یاد می‌شد و در نهایت به مقام صدراعظمی آلمان نیز رسید. مرکل برای مدت طولانی به این دلیل که هنوز جانشینی برای خود پیدا نکرده است مورد انتقاد قرار گرفته بود، چرا که دو حزب، یکی دموکرات‌های آزاد لیبرال و دیگری حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان توانسته‌اند سهمی از آرای حزب دموکرات مسیحی را از آن خود کنند.  در این میان آنگلا مرکل در حال تشکیل دولت با سوسیالیست‌ها است و همین امر انتقاد از او را افزایش داده است. از سوی دیگر انتخاب جانشین احتمالی نشان می‌دهد که عصر مرکل دیگر رو به پایان است. این جانشینی احتمالا مسیر حزب و ملت را مشخص می‌کند. در داخل حزب به دلیل تصمیم مرکل برای بازگشایی درها به روی پناهجویان از سال ۲۰۱۵ یک دو دستگی هم در حزب هم در میان ملت آلمان ایجاد شده است. در سال ۲۰۱۵ هزاران هزار آواره از سوریه و آفریقا به سمت آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی سرازیر شدند و آنگلا مرکل جزو کسانی بود که خواستار پذیرش این مهاجران از اقصی نقاط دنیا شده بود.  خانم کرامپ کرانبائر، ۵۵ ساله کسی است که جزو جناح سخت‌گیران ورود پناهجویان در حزب دموکرات مسیحی است و در عمل راه خود را از آنگلا مرکل جدا کرد؛ کسی که نامش مترادف با حزب دموکرات مسیحی است.

کرامپ کرانبائر، تا هفته پیش فرماندار سارلند محسوب می‌شد، یک ایالت غربی کوچک. کرانبائر ممکن است که بخت از دست رفته این حزب را به آنها بازگرداند و آنها را به‌عنوان یک حزب متحد مجددا معرفی کند و تنها نام یک ستاره در آسمان این حزب مطرح نباشد. او بهترین لحظه زندگی خود را به یاد می‌آورد که تیم‌ملی آلمان در رشته هاکی توانست تیم قدرتمند کانادا را شکست دهد و او دست به تعریف و تمجید از هموطنان خود زد. تیم‌ملی آلمان از سال ۱۹۷۶ نتوانسته بود مدالی در این رشته به‌دست آورد.

او به نمایندگان این حزب گفته بود: این تیم، تیمی از ستاره‌های انفرادی نبود، کل تیم ستاره بود و این آن چیزی است که ما نیاز داریم. کرانبائر می‌افزاید: حزب دموکرات مسیحی نیز اجتماعی از ستاره‌ها نیست، خود حزب است که باید به شکلی واحد در آسمان سیاست آلمان بدرخشد.  کرانبائر البته در مورد مسائل دیگر نیز با نمایندگان حزب صحبت کرده بود، از جمله ترس‌های موجود از جهانی شدن و آینده دنیای دیجیتالی. او تاکید می‌کند: ما باید به مشکلات پاسخ دهیم، نه تحت عنوان دولت یا بخشی از پارلمان، بلکه به‌عنوان یک حزب باید پاسخ آماده داشته باشیم. کرانبائر با تمجید از منتقدان خود گفت قصد دارد حزب را به سوی اتحاد و یکپارچگی پیش ببرد.  کرانبائر یکی از چهره‌های جدیدی است که در مرکز قدرت آلمان مطرح شده است. مرکل ۶۳ ساله که رئیس دولت نیز به‌حساب می‌آید، روز دوشنبه نام چند نفر از هم حزبی‌های خود که جوان نیز به‌حساب می‌آیند به‌عنوان وزرای احتمالی‌اش مطرح کرد. در میان این افراد نام ینس اسپان، کسی که منتقد اصلی وی در موضوع مهاجرت در درون حزب است، دیده می‌شود. همچنین وی از جولیا کروخنر که ۴۵ ساله است نام برد. هر دوی اینها با شانسی کمتر از کرانبائر، نام‌شان به‌عنوان صدراعظم‌های احتمالی آینده آلمان مطرح شده است. با این حال این کرانبائر است که نامش بیش از همه برای صدراعظمی آلمان در این حزب و در این کشور شنیده می‌شود. او توانست در انتخابات مجدد به‌عنوان فرماندار به راحتی پیروز میدان شود.

سوال‌ها برای جایگزینی مرکل ۵ ماه پس از انتخابات سپتامبر سال گذشته میلادی مطرح شد که او همچنان در تلاش بود تا یک دولت ائتلافی تشکیل دهد. بحث پذیرش پناهجویان، رشد سریع حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان تشکیل دولت ائتلافی را بیش از پیش سخت کرده بود. در سارلند، کرامپ کرانبائر توانست با تجربه‌ای که داشت از سد حزب طرفدار بازار آزاد دموکرات‌ها و سوسیال دموکرات‌ها عبور کند. زیرا دیدگاه‌های وی به‌گونه‌ای بود که مهم‌ترین بخش از برنامه‌های هر دو حزب را پوشش می‌داد.  کرامپ کرانبائر یک کاتولیک رومی است که در ۲۲ سالگی ازدواج کرده است. او دارای سه فرزند است و نان‌آور اصلی خانه به‌حساب می‌آید. همسر او از زمانی که کرانبائر وارد کار شد، از شغل خود دست کشید تا فرزندانشان را بزرگ کند.

به‌عکس مرکل که در برخی زمینه‌ها دارای دیدگاه‌های ملایم است، کرانبائر یک کاتولیک سفت و سخت به‌حساب می‌آید. کرانبائر مخالف ازدواج دگرباش‌ها به حساب می‌آید، درحالی‌که آنگلا مرکل در برابر این موضوع ملایمت به خرج داده است.  بسیاری از هم‌حزبی‌های مرکل نرم‌نرمک شروع به انتقاد از رفتارهای مرکل کرده‌اند، چراکه بر این باورند صدراعظم آلمان از روحیه‌ محافظه‌کاری دور شده است. مارک دبوس، استاد علوم سیاسی دانشگاه ماینهام می‌گوید: بسیاری از اعضای حزب محافظه‌کار از اینکه مرکل از اصول محافظه‌کاری دور شده است رنج می‌برند، ولی کرانبائر می‌تواند اعتبار را مجددا برای این حزب به‌دست آورد و رای‌دهندگان را به سوی این حزب بکشاند.

آنگلا مرکل پس از جنگ جهانی دوم، حزب را در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار داده است، جایی که او قصد داشت تا با سبزها و لیبرال‌ها ائتلاف کند. هر چند او چاره‌ای جز این نداشت اما حزب قدیمی سوسیالیست‌ها که در این چند سال یاور محافظه‌کاران بوده، خود در انتخابات به شدت از سوی رای‌دهندگان زخمی شده است. به‌رغم بالا و پایین‌های تشکیل دولت ائتلافی، این حزب مجددا دست کمک به سوی سوسیالیست‌ها دراز کرده و بیشتر راه تشکیل دولت را نیز طی کرده‌اند. با این حال مرکل زیر تیغ تند هم‌حزبی‌های خود قرار دارد. چرا که پست‌های مهم کابینه از جمله وزارت دارایی را به سوسیالیست‌ها اعطا کرده است. یکی از قانون‌گذاران با انتقاد تند از مرکل گفته است: «ما باید مقام صدراعظمی را هم به سوسیالیست‌ها واگذار کنیم.» یکی از وظایف کرانبائر بازگرداندن آرامش و یکپارچگی به حزب محافظه‌کاران است، جایی که این حزب در عمل به دو دسته تقسیم شده است. او در این راستا قصد دارد به سیاست‌های مرکزی این حزب حرکت کند.