استراتژی اردک لنگان علیه پوتین

آنها در مقابل یک خانه می‌ایستند، مردی با کلاه خز در را باز می‌کند و زمانی که کاغذ را می‌بیند در کمتر از یک دقیقه آن را پاره می‌کند. یک زن دیگر نیز زمانی که با جمله «رای ما دزدیده شده است»، روبه‌رو می‌شود، در را به آرامی به روی آنها می‌بندد. این‌گونه رفتار مردم با مخالفان، دلسردکننده‌ترین لحظات را برای الکس ناوالنی، مخالف پوتین رقم زده که خواهان بایکوت کردن انتخابات ریاست‌جمهوری است. ناوالنی انتخاب مجدد پوتین را تنها از طریق تقلب میسر می‌داند، پوتینی که به گفته او شبیه تزاری مستبد است.

ناوالنی وکیل ۴۱ ساله‌ای است که علیه فساد در روسیه معترض است و این فسادها را مرتبط با کرملین می‌داند. او همچنین قصد رقابت با پوتین را داشت که به زندان محکوم شده اما اجرای آن معلق شده است. ناوالنی قادر نیست سیاستمدار ۶۵ ساله کرملین را پای صندوق‌های رای شکست دهد. مردی که برای سالیان سال است که قدرت را قبضه کرده و به نظر شکست‌ناپذیر است. با این حال تیم ناوالنی قصد دارد به پوتین اجازه ندهد انتخابات بی‌دردسری تجربه کند. ولادیمیر میلوف، یک مشاور اقتصادی و یکی از متحدان ناوالنی در یک مصاحبه گفت: ما می‌خواهیم پایه‌های حکومت پوتین را بلرزانیم. او افزود: پوتین به هر حال پیروزی رسمی را به‌دست خواهد آورد اما ما قصد داریم این پیروزی برای وی هزینه‌های زیادی در بر داشته باشد. او تصریح می‌کند: ما از این انتخابات استفاده خواهیم کرد تا به او نشان دهیم به عکس آنچه تاکنون گفته است، حمایت از وی بالا نخواهد بود.

یک تلویزیون دولتی مدعی شده است که پوتین مقبولیت ۸۰ درصدی دارد. به گفته این شبکه دولتی پوتین پس از اینکه کریمه را به خاک روسیه منضم کرد غرور و افتخار را توانسته به کشور بازگرداند. همچنین پیروزی روسیه در سوریه نیز یکی دیگر از عواملی است که این شبکه در زمره فاکتورهای موفقیت پوتین در انتخابات آتی برشمرده است. در این میان این قطعیت دیده می‌شود که فردی که ۱۸ سال مداوم است در صفحات تلویزیونی روسیه حضور متواتر دارد پیروز میدان بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود. سخنگوی پوتین چندی پیش اعلام کرد که هفت‌نفر به‌عنوان رقیب قرار است در انتخابات شرکت کنند اما او رئیس خود را «رهبر المپیک سیاسی» خواند. در میان کسانی که نامزد شده‌اند دختر مرشد سیاسی پوتین نیز دیده می‌شود. همچنین در میان آنها یک تاجر طرفدار پوتین نیز دیده می‌شود که گفته انتظار ندارد به این زودی رئیس‌جمهور شود و در نهایت نیز یک میلیونر کمونیست نیز در بین آنها وجود دارد. منتقدان می‌گویند که روسیه ادای دموکراسی را در می‌آورد.

پوتین ناوالنی را به چشم یک مشکل‌ بی‌بیند که از طرف غرب حمایت می‌شود. هدف اولیه ناوالنی اما این است که به میزان ۱۰ درصد حضور مردم را در این انتخابات کم کند و برای این کار روی شبکه‌های اجتماعی، اعتراض‌ها و تماس‌های تلفنی حساب باز کرده است. اولگ استپانوف، یکی از متحدان ناوالنی که در برگزاری کمپین ضدپوتین در مسکو کمک حال وی بوده است، می‌گوید: «ما می‌دانیم که پوتین خود را دوباره به ریاست‌جمهوری منصوب می‌کند اما کاری که ما می‌کنیم این است که پیروزی او را کمتر متقاعدکننده جلوه دهیم.» براساس آمارهای رسمی پوتین در انتخابات سال ۲۰۱۲، رای ۲۵/ ۶۵ درصدی به‌دست آورد. او اما در این دوره قصد دارد ۷۰ درصد رای از میزان مشارکت ۷۰ درصدی را به‌دست آورد. چندی است رسانه‌های دولتی روسیه این گمانه را مطرح کرده‌اند که میزان مشارکت در انتخابات سال‌جاری ۷۰ درصد خواهد بود. براساس این سناریو پوتین به‌دنبال رای ۷۰/ ۷۰ است، یعنی ۷۰ درصد رای از حضور ۷۰ درصدی مردم روسیه.

لئونید والکوف، رئیس کمپین ناوالنی می‌گوید: انتظار ندارد که میزان مشارکت از ۴۰ تا ۴۵ درصد افزون‌تر باشد، زیرا انتخابات پارلمان در سال ۲۰۱۶ نشان داد که در بهترین حالت میزان حضور ۵۰درصد خواهد بود و این بیشترین حجم کاهش از مشارکت در یک انتخابات پس از فروپاشی شوروی است. ناوالنی قصد دارد ده‌ها هزار نفر را در روز انتخابات به‌عنوان ناظر پای صندوق‌های رای بفرستد. والکوف یکی از فعالان سیاسی ضد پوتین و متحد ناوالنی می‌گوید که آنها قصد دارند از پوتین یک «اردک لنگان» بسازند. اردک لنگان اصطلاحی است که برای روسای‌جمهوری آمریکا در سال آخر زمامداری‌شان استفاده می‌شود. زیرا در این سال روسای جمهور قدرت چندانی ندارند و کمتر دست به خلق سیاست‌های هیجانی و قدرتمندانه می‌زنند.

او می‌گوید: تاریخ نشان داده است که برای سیاستمداران حضور کم مردم در انتخابات رنج‌آور است. ما قصد داریم که این رنج را به آنها هدیه بدهیم. در این میان طرفداران ناوالنی خواستار تجدیدنظر در تصمیم هیات حاکمه در روسیه و برگزاری یک انتخابات سالم با حضور ناوالنی هستند. ناوالنی دارای محکومیت است و نمی‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد. فعلا حکم او به تعلیق در آمده است اما همین امر اجازه نمی‌دهد تا در انتخابات حضور پیدا کند. مخالفان پوتین می‌گویند این بازی کرملین بوده تا جدی‌ترین مخالف خود را از حضور در انتخابات محروم کند. ناوالنی به اتهام اختلاس به ۵ سال زندان محکوم شده است. براساس قوانین روسیه،‌ افرادی که جرائم جدی را مرتکب شده‌اند از حضور در انتخابات و به‌دست گرفتن کارهای دولتی برای ۱۰ سال پس از پایان دوران محکومیت‌شان منع می‌شوند. دادگاه حقوق بشر اروپا سال گذشته میلادی این حکم از سوی دادگاه روسیه را رد و اعلام کرد که این حکم بی‌عدالتی در حق این چهره اپوزیسیون است.