کارت سوخته نتانیاهو

«آرون دیوید میلر»، مولف و نویسنده آمریکایی که از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۳ مشاور ۶ ‌وزیر خارجه آمریکا بوده و به‌عنوان پژوهشگر در اندیشکده «وودرو ویلسون» در واشنگتن نیز فعال بوده است، در تحلیل ۱۵ فوریه ۲۰۱۸ خود در سی‌ان‌ان می‌نویسد:«نتانیاهو یکی از بزرگ‌ترین عقبگردها در تاریخ سیاسی اسرائیل را رقم زده است.»

اگر وی بتواند تا ۲۰۱۹ دوام بیاورد، طول مدت زمامداری اش از دیوید بن گورین پیشی خواهد گرفت. اما آیا او تا ۲۰۱۹ دوام خواهد آورد؟

میلر می‌نویسد پس از یک سال تحقیق، پلیس اسرائیل به این نتیجه رسید که «شواهد کافی برای متهم کردن نتانیاهو به اتهام دریافت رشوه، تقلب و شکستن اعتماد عمومی» وجود دارد. نتانیاهو این موارد را رد کرده و معتقد است «هیچ چیزی وجود ندارد چون اساسا چیزی نبوده که بخواهند از طریق آن به چیزی دست یابند.» اکنون بررسی‌ها به دادستان کل داده شده و اوست که تعیین می‌کند آیا شواهد کافی وجود دارد یا نه. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران پول خود در قمار علیه نتانیاهو را باختند. در می‌۱۹۹۶ هنگام انتخاب او برای بار اول به دوستم «دنیس راس» گفتم که نتانیاهو به هیچ‌وجه نخست‌وزیر نخواهد شد اما اشتباه می‌کردم. او مهارت زیادی در یافتن روشی برای بقا دارد. نتانیاهو دیگر «سرعت گیر» در سیاست اسرائیل نیست. آیا این آغاز پایان نتانیاهو است؟

هر کسی که انتظار «رفتن» نتانیاهو را دارد باید صبر کند تا گرد و خاک‌ها فرو نشیند. «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر سابق، به‌خاطر دریافت رشوه و فساد مدتی را در زندان گذراند و در سال ۲۰۰۸ استعفا داد حتی پیش از اینکه پلیس او را متهم کند. نتانیاهو اعلام کرده که «چیزی نخواهد بود زیرا اساسا چیزی نیست» بنابراین بدون درگیری قدرت را ترک نخواهد کرد. متهم نکردن او ضربه‌ای بزرگ خواهد بود به سیستم قضایی و سیاسی اسرائیل. او سعی می‌کند همچنان در حکومت باقی بماند و اقتدار خود در مسائل امنیتی را به رخ بکشد. یک احتمال هست که می‌گوید ممکن است در راستای منحرف کردن افکار عمومی، نتانیاهو به جنگ متوسل شود. اتهاماتی که به او نسبت داده شده در دادگاه افکار عمومی هم مطرح است. حداقل این است که حکم علیه او می‌تواند موجب اعلام انتخابات جدید از سوی نتانیاهو یا یکی از مشاورانش شود. در شرایط فعلی، ائتلاف، باثبات به نظر می‌رسد اگرچه رقبای نتانیاهو در انتظار اعلام صدور حکم دادستان کل هستند.

نتانیاهو از بسیاری از شرکای سابق خود عبور کرده است؛ شرکایی – بخوانید رقبایی- مانند نفتالی بنت و موشه کالون که اهداف سیاسی خاص خود را دارند. اگر نتانیاهو محکوم شود، دولت فعلی دوام نخواهد آورد. اگر هم دادگاهی شود تصور وضعیتی که در آن وی همچنان نخست‌وزیر بماند دشوار است. نیویورک‌تایمز هم در گزارشی به قلم «دیوید‌هالبفینگر» و «ایزابل کرشنر» در ۱۵ فوریه می‌نویسد در سه نظرسنجی اخیری که در اسرائیل انجام شد نیمی از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که او باید کنار برود. آنها بر این باورند که اسرائیل به‌شدت قطبی شده است. «شلومو آوینری»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری اورشلیم، می‌گوید اگر اتهامات کیفری علیه او صادر شود «... دلیلی موجه برای ورود اسرائیل به جنگ وجود خواهد داشت. وضعیت نتانیاهو تحت تاثیر وضعیت قانونی اوست. تصمیمات سیاسی گاه در اسرائیل تصمیماتی موجودیتی و حیاتی می‌شوند. اگر وارد جنگ شویم، مردم هم آلوده جنگ می‌شوند.» «هالبفینگر- کرشنر» می‌افزایند که منتقدان نتانیاهو او را به «پنیر سوئیسی که پر از سوراخ است» تشبیه می‌کنند. برخی معتقدند که بازی حاصل‌جمع صفر در روزها و هفته‌های آینده در اسرائیل وارد مرحله جدیدی خواهد شد. دشمنانش او را «متهم» و دوستانش وی را «قربانی» توطئه چپگراها می‌نامند.