غیبت چین در نشست گروه 20

«برایان بوک»، مدیر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا گفت: «شواهدی مبنی بر کمپین اعمال فشار حداکثری از سوی ایالات‌متحده علیه کره‌شمالی وجود دارد و ما کاملا آن را احساس می‌کنیم.» وی در گفت‌وگوی خبری در واشنگتن اعلام کرد که وزرای امور خارجه ۲۰ کشور از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده به بررسی چگونگی تقویت امنیت دریایی در آب‌های اطراف کره‌شمالی به منظور رهگیری کشتی‌هایی که تلاش می‌کنند تحریم‌ها علیه این کشور را دور بزنند، می‌پردازند. همچنین این نشست با هدف بررسی متوقف کردن منابع مالی برای کره‌شمالی برگزار می‌شود. در این نشست چین غایب بزرگ است. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در این باره گفت: «برگزاری چنین نشست‌هایی که بدون حضور طرف‌های مهم شبه‌جزیره کره صورت می‌گیرد در حقیقت کمکی به یافتن راه‌حل مناسب درباره این مساله نمی‌کند.»

 تردیدهای کره‌شمالی برای تعامل با سئول

نشست ونکوور درحالی است که خبرگزاری رسمی کره‌شمالی هشدار داد به‌دلیل اظهارات تند رئیس‌جمهور سئول، پیونگ‌یانگ ممکن است به وعده‌اش مبنی بر حضور در بازی‌های المپیک زمستانی که قرار است ماه آتی میلادی در کره‌جنوبی برگزار شود، عمل نکند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، پیونگ‌یانگ در واکنش به اظهارات «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی که اعلام کرده بود تمایل کره‌شمالی برای برگزاری مذاکرات احتمالا به‌دلیل تاثیر فشارهای آمریکا علیه این کشور است، تهدید کرد که احتمال دارد در بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی شرکت نکند. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد: «اظهارات تند رئیس‌جمهور کره‌جنوبی همچون آب سردی روی روند مذاکرات مصالحه در شبه‌جزیره کره ریخته شد و مردم را ناامید کرد.» از سوی دیگر، در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی، آمریکا بمب‌افکن‌های رادارگریز، یک ناو هواپیمابر دیگر و یک کشتی آبی خاکی جدید در اطراف شبه‌جزیره کره مستقر می‌کند. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند: «این تحرکات در راستای اقدامات معمول و در جهت به روز کردن برنامه نظامی آمریکا در شبه‌جزیره کره است.» این تحریکات درحالی انجام می‌گیرد که آمریکا مانورهای گسترده نظامی خود با سئول را به بعد از بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی به تعویق انداخته است. دومین دور مذاکرات دو کره روز گذشته برگزار شد.

 تایید و تکذیب ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای اظهارات منتسب به وی در یک روزنامه آمریکایی مبنی بر اینکه «رابطه بسیار خوب» با رهبر کره‌شمالی داشته، رد کرد. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روزنامه وال‌استریت ژورنال را به نقل قول اشتباه از او متهم کرد. ترامپ در توییت‌هایی گفت که به این روزنامه گفته بوده «من احتمالا می‌توانستم رابطه‌ای خوب با کیم جونگ اون داشته باشم.» وی تاکید کرد که در سخنانش از جمله شرطی استفاده کرده که تفاوت بسیار زیادی با آنچه منتشر شده ایجاد می‌کند. همزمان کاخ سفید بخشی از فایل صوتی مصاحبه ترامپ را منتشر کرد. وال‌استریت‌ژورنال نیز فایل صوتی خود را از این مصاحبه منتشر کرده که هر یک با استناد به آن از روایت خود دفاع کرده‌اند. این دو رهبر در مقابل انظار عمومی علیه یکدیگر توهین‌ها و تهدیدهایی را مطرح کرده‌اند و ترامپ سال گذشته میلادی رهبر کره‌شمالی را «مجنون» و «مرد موشکی» توصیف کرده بود و کیم‌جونگ اون نیز رئیس‌جمهور آمریکا را «عقب‌مانده» و «بیمار روانی» خوانده بود.

ترامپ روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در فلوریدا در پاسخ به اینکه برای حل مناقشه کره‌شمالی چه کار خواهد کرد، ‌گفت: «ما باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. امیدوار هستیم که همه چیز به خوبی به پیش برود. ما مذاکرات بزرگی را در پیش‌ داریم و می‌دانید که بازی‌های المپیک قرار است برگزار شود و خیلی چیزها می‌تواند اتفاق بیفتد.»