پلیس نیویورک هم گفت که این انفجار در ترمینال اتوبوس «پورت اتوریتی» در خیابان ۴۲منهتن نزدیک میدان تایمز، یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های نیویورک روی داد. بلافاصله پلیس نیویورک محل را به‌طور کامل تخلیه کرد. شاهدان عینی گفتند که تمامی مسافران از ایستگاه متروی محل انفجار به‌طور کامل تخلیه شدند. در همین ارتباط شهر نیویورک به فاصله اندکی تایید کرد که این حمله تروریستی بوده است. در پی وقوع این انفجار، نیروهای پلیس و آمبولانس‌ها هم در منطقه به‌طور گسترده مستقر شدند.

پلیس همچنین از کشف یک یا دو قطعه انفجاری در ایستگاه اتوبوس منهتن خبر داد. در همین حال، منابع خبری اعلام کردند که یک مظنون در ارتباط با این انفجار بازداشت شد بعد از زمان کوتاه پلیس فرد بازداشت شده را «عقائدالله»۲۷ ساله معرفی کرد و گفت که او روی بدنش جای زخم و سوختگی دارد. شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که به‌نظر می‌رسد ایستگاه اتوبوس هدف مورد نظر نبوده اما یک بمب لوله‌ای‌ که از سوی فرد مظنون حمل می‌شده، زودتر از زمان موردنظر وی، منفجر و باعث زخمی شدن این فرد شده است. این انفجار ساعت ۷:۳۰ به وقت محلی رخ داد و سه تن در اثر آن مجروح شده‌اند که جراحت هیچ یک از آنها جدی نیست.

گزارش‌های تکمیلی حاکی از آن است که عقائدالله بنگلادشی‌تبار پیش‌تر راننده لیموزین بوده و در اینترنت فراگرفته است که چگونه بمب بسازد. بنا به گزارش رویترز این فرد هم‌اکنون در بازداشت نیروهای پلیس است و آنها درحال بازجویی وی هستند. یکی از همسایگان وی می‌گوید: عقائدالله فردی آرام و کم صحبت بوده و با اینکه عمدتا پوشش اسلامی داشت اما هرگز در وی آثار افراطی‌گری ندیدیم. یکی دیگر از همسایگانش می‌گوید: آنها خانواده بسیار خوبی هستند، باورم نمی‌شود و شوکه شده‌ام. آرلین که همسایه نزدیک او است می‌گوید حتی در ماه رمضان نیز یک‌بار افطار میهمان آنها بوده است.

نکته مهم در مورد عامل انتحاری این بوده که وی هرگز سابقه جنایی نداشته است. پلیس در ادامه تحقیقات تاکید می‌کند که عامل حمله ۷ سال پیش و براساس ویزای خانگی توانسته است وارد کشور شود. گفته می‌شود که عقائدالله سرخود افراطی شده و بیشتر تحت‌تاثیر پروپاگانداهای اینترنتی بوده است. هر چند برخی مقامات آمریکایی می‌گویند این فرد با داعش در ارتباط بوده اما پلیس می‌گوید هنوز سرنخی در این مورد پیدا نشده ولی این احتمال هم وجود دارد که ارتباطاتی در این مورد یافت شود.

این حمله اما موجب شد که ترامپ مجددا موضعی منفی در مورد مهاجران بگیرد و اعلام کند که باید محدودیت‌های مهاجرتی به‌شدت پیگیری شود. او به همین منظور روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد. ترامپ در این بیانیه گفت: مظنون تروریستی از طریق مهاجرت زنجیره‌ای خانوادگی که مغایر با امنیت ملی ماست وارد کشور شده است. آمریکا باید سیستم مهاجرتی سهل‌انگارانه خود را اصلاح کند؛ سیستمی که اجازه می‌دهد بسیاری از افراد خطرناک و افرادی که تحت نظارت و بررسی کمی قرار گرفته‌اند وارد کشورمان بشوند.

این اظهارات درحالی بیان می‌شود که ترامپ بنگلادش را در ردیف کشورهایی که اتباعش برای ورود به آمریکا ممنوع هستند قرار نداده است. با این حال وی تاکید کرد: کنگره باید به مهاجرت زنجیره‌ای پایان دهد. مهاجرتی که براساس آن افراد از طریق حمایت اقوام و بستگانشان که در آمریکا اقامت گرفته‌اند وارد آمریکا می‌شود. ترامپ همچنین از کنگره خواست تا درخصوص دیگر پیشنهادهای دولتش برای ارتقای امنیت داخلی از جمله افزایش تعداد ماموران اداره مهاجرت و گمرک وارد عمل شود.

وی گفت: کنگره باید اختیارات بازداشت و دستگیری مهاجران از سوی افسران اداره مهاجرت را ارتقا بخشد و به سوءاستفاده از سیستم مهاجرت کشورمان پایان دهد. ترامپ در این بیانیه همچنین به ممنوعیتی که درخصوص سفر اتباع هشت کشور به آمریکا صادر کرده سخن گفت و این ممنوعیت را یک اقدام مهم در راستای رسیدن به هدفش برای اصلاح سیستم مهاجرت آمریکا دانست. در همین حال جف سشنز، دادستان کل آمریکا نیز گفت: ترامپ درباره تغییراتی که باید صورت گیرد، کاملا حق دارد.