روز سیاه نیویورک

به گزارش سی‌ان‌ان درحالی‌که خانواده‌ها خود را برای جشن هالووین آماده می‌کردند تا شب به وقت محلی در کنار خانواده‌های خود باشند، یک مرد ازبک‌تبار با خودروی خود مردمی که در یک مسیر دوچرخه‌سواری قرار داشتند را زیر گرفت و به موجب آن ۸ تن کشته و ۱۵ نفر نیز زخمی شدند. در این ارتباط بیل دبلازیو، شهردار نیویورک ساعاتی پس از این حادثه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که در این حادثه دست‌کم هشت نفر کشته شده‌اند و حال برخی زخمی‌ها نیز وخیم گزارش شده است.

جیمز اونیل، کمیسر ارشد پلیس نیویورک نیز گفته است: در این حادثه که ساعت پانزده و پنج دقیقه روی داد، مردی که وانت اجاره‌ای فروشگاه «هوم دیپو» را رانندگی می‌کرد به عابران و در مسیر خط ویژه به دوچرخه‌سواران زد. کمیسر پلیس نیویورک می‌گوید: «راننده پس از برخورد خودرو با اتوبوس درحالی‌که ظاهرا دو اسلحه در دست داشت از این وانت پیاده شد.»

وی اضافه کرده است: این یک حادثه تروریستی است. راننده فردی ۲۹ ساله است که هنگام پیاده شدن از وانت شعار سر داده است که نشان می‌دهد این حادثه تروریستی است. به گفته جیمز اونیل، راننده زخمی است و هم اکنون در یکی از بیمارستان‌های نیویورک بستری شده است. طبق این گزارش، ۱۵ نفر در این حادثه نیز به‌شدت زخمی شده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در پیامی با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرد.

ترامپ در این پیام تاکید کرده است: «ما به یاد قربانیان حمله تروریستی شهر نیویورک هستیم و برای آنها و خانواده‌هایشان دعا می‌کنیم. دولت من، پشتیبانی کاملی شامل یک تحقیقات مشترک با اداره اف‌بی‌آی، در اختیار نیروی پلیس شهر نیویورک قرار خواهد داد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرده است: «ما از امدادگران و نیروهایی که مظنون را متوقف کرده و کمک‌های فوری به قربانیان این حمله بزدلانه ارائه کردند، سپاسگزاریم. این زنان و مردان شجاع نشانگر روحیه واقعی شجاعت و استقامت آمریکایی هستند. من همچنان از نزدیک تحولات را پیگیری خواهم کرد.»

دونالد ترامپ همچنین در توییتر خود نوشته است که در واکنش به حمله نیویورک دستور سختگیرى‌های بیشتر برای ورود افراد به آمریکا را صادر کرده است. سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد: پلیس نیویورک راننده این وانت سفید رنگ اجاره‌ای را به ضرب گلوله زخمی کرده و او هم‌اکنون در بازداشت است. شاهدان عینی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که راننده این خودرو که دست‌کم یک سلاح در دست داشته، پس از پیاده شدن از خودرو شعار مذهبی سر داده است. شاهدان همچنین گفته‌اند که صدای شلیک هفت یا هشت گلوله را شنیده‌اند.

فروشگاه لوازم ساختمانی و خانگی «هوم دیپو» نیز با تایید اینکه وانت را اجاره داده، اعلام کرده است که درحال همکاری با پلیس فدرال در این زمینه است. گزارش‌ها حاکی است که راننده این خودرو سیف‌الله حبیب‌الله‌ویچ صاحب‌اف شهروند ازبکستان است و در سال ۲۰۱۰ وارد آمریکا شده است. گفته می‌شود وی از ایالت فلوریدا به نیویورک سفر کرده است. فرد مهاجم این خودرو را روز سه‌شنبه از یک فروشگاه «هوم دیپو» از نیوجرسی اجاره کرده بود.

این نخستین‌بار از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک است که حمله مشابهی در این شهر رخ می‌دهد. در عین حال این نخستین حمله «تروریستی» با استفاده از خودرو در خاک ایالات‌متحده‌ است؛ حمله‌ای که شبیه آن اخیرا در شهرهای اروپایی رخ داده و ده‌ها کشته برجای گذاشته‌ است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، ساعتی پس از این واقعه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «من از وزارت امنیت داخلی خواسته‌ام تا اقدامات ما را در برنامه بررسی شدید پیشینه‌ها که درحال‌حاضر هم وجود دارد، افزایش دهد. سنجیده و‌رزی سیاسی خوب است، اما نه برای این!»

پلیس نیویورک گفته ‌است مظنون در جریان حمله نیویورک پس از شلیک نیروهای امنیتی، زخمی و بازداشت شده ‌است. مقام‌های امنیتی درحال‌حاضر می‌گویند فرد بازداشت‌شده، احتمالا جزو کسانی است که به‌عنوان «گرگ‌تنها» توصیف شده‌اند. این اصطلاح در مورد حملاتی استفاده می‌شود که فردی مسوولیت حمله تروریستی را به عهده می‌گیرد. گزارش برخی نیروهای اطلاعاتی نشان می‌دهد که داعش توانسته افراد زیادی را به‌عنوان گرگ‌های تنها به استخدام خود درآورد. در این راستا و بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی بازرسان، نوشته‌ای در خودروی فرد مهاجم یافته‌اند که در آن وی اعتراف کرده است که عضو گروه تروریستی داعش است.

در این شرایط شهردار نیویورک در جریان یک کنفرانس خبری گفته است: «این یک حمله بزدلانه تروریستی بود، هدف از آن شهروندان بی‌گناه و مردمی بود که مشغول زندگی خود هستند و خبر ندارند کسی قرار است آنها را مورد هدف قرار دهد.» بنا به گفته مقام‌های آمریکایی، پنج شهروند آرژانتینی و یک شهروند بلژیکی در میان هشت قربانی حمله هستند و ۱۵ نفر نیز زخمی و در بیمارستان بستری شده‌اند.

گفته‌شده جراحت زخمی‌ها جدی‌ ولی تحت‌کنترل است. پلیس در توضیحات بیشتر گفته است که مهاجم تفنگ‌های قلابی به همراه خود داشته است. هرچند حمله روز سه‌شنبه به نیویورک، در ایالات‌متحده بی‌سابقه است، اما سال گذشته اروپا تجربه‌ای از این دست را به کرات تجربه کرد، به‌عنوان مثال حمله به شهر نیس فرانسه ۸۶کشته برجای گذاشت یا اینکه حمله به بازارچه کریسمس در برلین با ۱۲ کشته همراه شد. در این اواخر یعنی در همین تابستان حمله با خودرو به عابران پیاده در بارسلون جان ۱۳ نفر را گرفت. گروه داعش مسوولیت تمامی این حملات را برعهده گرفته است.