رونمایی از پراید برقی

پراید خودرویی است که توسط شرکت کیا موتورز در کره جنوبی  به تولید رسید. تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت سایپا در دو مدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان «صبا» و «نسیم» آغاز شد. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد، ولی به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد. این خودرو به دلیل پایین بودن هزینه ساخت و قطعات جانبی، سال‌ها پرفروش‌ترین خودروی کشور بود و با مدل‌های مختلف در کشورمان تولید شد. در سال‌های تولید پراید و همچنین بعد از توقف آن، این خودرو رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی بوده است. هر‌چند در حال حاضر پراید از خط تولید خودرو شرکت تولید‌کننده خارج شده، بااین‌حال محصولاتی همچون کوئیک و ساینا روی پلتفرم پراید تولید و به بازار عرضه می‌شود.

حالا بعد از خروج چهارساله این خودرو از خودروسازی ایران، پراید برقی به مناسبت هشتادسالگی خودروساز کره‌ای و توسط شرکتی به نام «الکتروجنیک» (Electrogenic) ساخته شده که کارش برقی کردن ماشین‌های قدیمی است.

مهندسان الکتروجنیک برای ساخت این پراید الکتریکی از یک مدل سال ۱۹۸۶ استفاده کردند. آنها می‌گویند تبدیل قوای محرکه از بنزینی به الکتریکی ساده نبود، اما در نهایت توانستند یک موتورالکتریکی ۱۰۷اسب‌بخاری و دو بسته باتری ده‌کیلووات‌ساعتی روی ماشین سوار کنند که می‌تواند با هر بار شارژ تا حدود ۱۲۰مایل (۱۹۳کیلومتر) حرکت کند. شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر خودرو با موتور الکتریکی کمی بهتر شده و از حدود ۱۲ثانیه به حدود هشت ثانیه رسیده است. همچنین تلاش شده تجربه رانندگی با ماشین تا حد امکان به مدل بنزینی شبیه بماند. خودرو از نظر ظاهری هیچ فرقی نکرده است. الکتروجنیک فقط رنگ ماشین را از آبی به سفید مرواریدی تغییر داده که رنگی است که کیا برای مدل‌های جدید الکتریکی خود معرفی کرده است. تودوزی خودرو هم با شیوه‌ای شبیه به مدل اسپرت الکتریکی EV۶ تزیین شده است.

کیا هشتاد سال پیش کارش را با ساخت دوچرخه آغاز کرد و بعدا به تولید موتورسیکلت‌های هوندا پرداخت. تولید خودرو در این کارخانه در اوایل دهه شصت میلادی و با ساخت وانت‌های مزدا آغاز شد. پراید از اولین مدل‌هایی بود که کیا با آن به بازارهای جهانی از جمله بازار بریتانیا وارد شد. همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد، پراید حاصل همکاری دو کارخانه فورد و مزداست. این خودرو در سال ۱۹۸۶میلادی (۱۳۶۴شمسی) توسط مزدا طراحی و تولید شد. آن زمان فورد از سهامداران مزدا بود و ماشین با نام فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ فروخته می‌شد. کیا هم آن را تحت لیسانس و با نام پراید تولید می‌کرد.