پاکستان به جای ایران

اخبار مربوط به گسترش فعالیت‌های شرکت چینی سازنده خودروهای برقی «بی‌وای‌دی» در کشور پاکستان امیدها به افزایش ظرفیت صادراتی بخش خودرو این کشور را زنده کرده است. به گزارش فایننشال‌تایمز، بزرگ‌ترین تولیدکننده خصوصی برق در پاکستان به نام هاب پاور (هابکو) ماه گذشته اعلام کرد که مگاموتور شرکت تابعه آن قصد دارد با رقیب تسلا (بی‌وای‌دی) برای راه‌اندازی اولین کارخانه مونتاژ خودروهای برقی در پاکستان تا سال ۲۰۲۶ وارد مشارکت شود.

طرح بی‌وای‌دی در پاکستان، اولین سرمایه‌گذاری این شرکت در جنوب آسیا محسوب می‌شود و به دنبال ممنوعیت فعالیت این شرکت در هند در پی تصمیم دولت نارندرا مودی با هدف محدودکردن سرمایه‌گذاری چین در این کشور اعلام شده است. کامران کمال، مدیر اجرایی هابکو، در مصاحبه با فایننشال‌تایمز می‌گوید، هدف نهایی این است که پاکستان صادرات خودرو را از کارخانه‌ای در نزدیکی بندر قاسم کراچی آغاز کند. او افزود: «جاه‌طلبی‌های بزرگی داریم که تا پایان این دهه خودروساز پیشرو در این کشور باشیم. برای رقابتی ‌شدن هر صنعتی در پاکستان، باید بر بازار صادرات متمرکز شد.»

در همین رابطه، محمد اورنگ‌زیب، وزیر دارایی پاکستان، اعلام کرده است که اسلام‌آباد شرکت بی‌وای‌دی را تشویق می‌کند تا به بازارهای آفریقا و جنوب آسیا، ازجمله بنگلادش و سریلانکا، صادرات داشته باشد. تجارت بین هند و پاکستان از سال ۲۰۱۹ پس از بحران امنیتی بین دو کشور کاهش ‌یافته است.

همچنین اورنگ‌زیب در مصاحبه جداگانه‌ای با فایننشال‌تایمز تاکید کرد: «می‌خواهیم پاکستان به قطب صادرات تبدیل شود. برندهای کره‌ای اینجا هستند، برندهای ژاپنی اینجا بوده‌اند، اما واقعیت این است که صادرات قابل‌توجهی نداشته‌ایم.»  در این میان، شرکت بی‌وای‌دی جزئیات طرح‌های توسعه‌ای خود در پاکستان را هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است. گسترش دامنه فعالیت‌های این شرکت در جنوب آسیا به دنبال احداث کارخانه‌هایی در ترکیه، مجارستان، تایلند و برزیل صورت می‌گیرد. بی‌وای‌دی همچنین در حال بررسی مکان‌ مناسب برای تاسیس یک کارخانه جدید در مکزیک است. این خودروساز در حال گسترش دامنه فعالیت‌های تولیدی خود فراتر از چین است، تا بتواند از زیر بار محدودیت‌های مربوط به تعرفه‌های فزاینده‌ای که از جانب آمریکا و اروپا بر صادرات محصولات چینی ازجمله خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی وجود دارد، رهایی یابد.  تو لی، بنیان‌گذار شرکت مشاوره‌ای سینو اتو اینسایتس، در این باره می‌گوید، برنامه‌های توسعه‌ای تهاجمی این شرکت چینی در حوزه بین‌الملل به آن کمک می‌کند تا به‌‌رغم وضع تعرفه‌ها در ایالات متحده و اروپا، محصولات خود را به بازارهای روبه‌رشد کشورهای مختلف جهان صادر کند.

با این ‌وجود، او هشدار می‌دهد در شرایطی که بی‌وای‌دی در حال یادگیری مدیریت کارخانه‌های تولیدی در کشورهای مختلف است، این شرکت نباید انتظار داشته باشد که رشد فعالیت‌هایش در فضای بین‌المللی همچون فضای داخلی چین بدون مانع باشد. «شرکت‌های چینی به کنترل زیاد عادت کرده‌اند. واقعیتی که آنها قرار است دریابند این است که به دلیل قوانین کار، اخلاق کاری متفاوت، فرهنگ‌های مختلف، کنترل بسیار کمتری نسبت به حالت عادی روی شرایط خواهند داشت.» هابکو، شریک سرمایه‌گذاری مشترک، در تعدادی از پروژه‌های برق در چارچوب کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) است. این کریدور شامل یک شبکه زیرساختی ۶۰میلیارد دلاری است که بخشی از «ابتکار کمربند و جاده» پکن محسوب می‌شود.

به گفته کمال، این شرکت هیچ تجربه قبلی در زمینه تولید خودرو ندارد، اما قصد دارد از شبکه گسترده تولید برق خود برای راه‌اندازی زیرساخت شارژ خودروهای برقی در سراسر این کشور ۲۴۰میلیون نفری استفاده کند. او می‌افزاید، اندازه دقیق سرمایه‌گذاری و انواع مدل‌هایی که در کارخانه کراچی مونتاژ خواهند شد «در حال مذاکره است».

طبق برآورد این شرکت، هابکو انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ سالانه صدهزار خودروی پلاگین هیبریدی و تمام‌برقی با برند بی‌وای‌دی در پاکستان بفروشد که حدود یک‌چهارم کل خودروهای فروخته‌شده در این کشور را تشکیل می‌دهد.

تقویت کریدور اقتصادی

گلوبال‌تایمز در تحلیلی درباره این خبر می‌گوید، برنامه بی‌وای‌دی برای ساخت اولین کارخانه مونتاژ خودروهای برقی خود در پاکستان باعث ایجاد خوش‌بینی در مورد چشم‌انداز افزایش تولید و صادرات خودروهای برقی در پاکستان شده است. این برنامه توسعه نشان‌دهنده تقویت همکاری‌های صنعتی، به‌‌ویژه در زمینه ارتقای پیوسته کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) است.

با ادامه رشد بازار جهانی خودروهای برقی، تاسیسات BYD در پاکستان نه‌‌تنها یک گام تجاری مهم برای این شرکت برای افزایش حضور در بازار جنوب آسیاست، بلکه نشان‌دهنده تقویت همکاری صنعتی بین چین و پاکستان در زمینه انرژی‌های نو تحت CPEC است. با توجه ‌به اتهامات مربوط به «مازاد ظرفیت صنعتی چین» که توسط برخی از کشورهای غربی به بخش‌های پررونق خودروهای برقی و انرژی نو در چین وارد شده است، این وضعیت نشان می‌دهد که چگونه ظرفیت سبز چین مزیت‌های اقتصادی و زیست‌محیطی را برای سایر کشورهای درحال‌توسعه فراهم می‌کند. این امر توسعه سودمند متقابل را تقویت می‌کند و به توسعه پایدار منطقه‌ای کمک می‌کند.

میزان تقاضا در پاکستان برای وسایل نقلیه با انرژی نو در حال‌ رشد است و در سایه رشد شتابان شهرنشینی و افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی، چشم‌انداز بازار این دست از خودروها به طور فزاینده‌ای جذاب می‌شود.  پاکستان سهم بازار برقی‌ها تا سال ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ را به‌ترتیب ۳۰و ۹۰درصد از کل فروش خودروها هدف‌گذاری کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، این کشور فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرسودی را برای تولیدکنندگان، مونتاژکنندگان و تامین‌کنندگان ارائه خواهد داد.

اگر بی‌وای‌دی همان‌طور که گزارش شده است، طرح همکاری خود در پاکستان را اجرا کند، موقعیت خوبی برای استفاده از پتانسیل این بازار آینده‌دار خواهد بود. علاوه بر این، این شرکت از جاه‌طلبی پاکستان برای ترویج توسعه مبتنی بر فناوری‌های سبز و گسترش صادرات به سایر کشورها در جنوب آسیا سود می‌برد.

در همین حال، انتظار می‌رود ورود بی‌وای‌دی به بخش تولید خودروهای برقی پاکستان، تا حد زیادی موجب تقویت و پیشرفت صنعت محلی خودروهای برقی این کشور شود. این حرکت باعث تقویت زنجیره تامین خودرو، تحریک رشد در بخش‌های مرتبط مانند ساخت باتری و ایستگاه‌های شارژ، ایجاد شغل و افزایش صادرات خواهد شد.