اتفاقا اخیرا برای چندمین بار در این سال‌ها، تصاویری از دپوی هزاران خودرو در شرکت‌های خودروساز بزرگ منتشر شد تا بار دیگر شائبه دپوی عمدی شکل بگیرد. البته خودروسازان دپوی عمدی را رد کردند.

دپوی عمدی خودروها معمولا به هوای فروش با قیمت بالاتر انجام می‌شود. در واقع خودروسازان چون درگیر قیمت‌گذاری دستوری هستند، گاهی محصولات را به‌عمد عرضه نمی‌کنند تا مجوز افزایش قیمت بگیرند و خودروها را با قیمت‌های جدید بفروشند.

در‌حال‌حاضر نیز خودروسازان منتظر اصلاح قیمت محصولات خود پس از ۱۷ماه فریز هستند و از همین رو احتمال می‌رود خودروها به‌عمد دپو شده باشند تا با قیمت‌های جدید عرضه شوند.

در کنار این، امکان کسری قطعه خودروها نیز وجود دارد و ممکن است خودروهای دپویی یا بخشی از آنها، حکم محصول ناقص را داشته باشند و تا وقتی تکمیل نشوند، امکان عرضه نخواهند داشت.

به هر حال طبق آمار خودروسازان، ۱۶هزار محصول سواری تولیدی آنها در نیمسال، فروش نرفته است، که معادل کمتر از چهار‌درصد تولید نیمسال آنهاست.

خودروسازان همچنین در مقایسه با شش ماه پارسال فروش کمتری داشته‌اند. آنها در نیمه ابتدایی سال گذشته ۴۴۵هزار و ۶۲۵دستگاه محصول سواری را فروخته بودند. بنابراین در نیمه نخست امسال، فروش محصولات سواری سه خودروساز بزرگ، بیش از ۳۵هزار دستگاه افت کرده است.

در این بین، ایران‌خودرو بیش از ۲۳۸هزار دستگاه محصول سواری فروخته که نسبت به نیمه نخست پارسال افت بالغ بر هشت‌هزار و ۶۰۰ دستگاهی را نشان می‌دهد. پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو در نیمسال ۱۴۰۳ خانواده پژو بوده است. کمترین محصولی نیز که ایران خودرو فروخته، هایماست.

اما سایپا در نیمه نخست امسال ۱۲۶هزار دستگاه محصول سواری را به فروش رسانده است. در مقایسه با نیمه ابتدایی پارسال، سایپایی‌ها حدودا ۲۰هزار دستگاه محصول کمتری به فروش رسانده‌اند. پر‌فروش‌ترین محصول سایپا در سال جاری خانواده ایکس ۲۰۰ بوده است.

در نهایت پارس‌‌خودرو رقم فروش ۴۶هزار و ۲۹۹دستگاهی را تا پایان شهریور به ثبت رسانده است. در مقایسه با نیمه نخست پارسال، خودروساز سوم کشور ۹هزار دستگاه محصول سواری کمتری را فروخته است. لقب پر‌فروش‌ترین محصول پارس‌خودرو به گروه Q۲۰۰ رسیده است.