دولت‌ها برای سال‌های متمادی، یارانه‌های سخاوتمندانه‌ای را برای تشویق رانندگان به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی ارائه می‌کردند. با کاهش قیمت‌ها و بهبود فناوری، خودروهای بدون آلایندگی از موقعیت خوبی برخوردار شدند.خودروسازان شروع به بازسازی کارخانه‌ها کرده و انتخاب گسترده‌تری از خودروهای برقی را برای پاسخگویی به تقاضا ارائه کردند. قیمت‌ها به خودروهای با سوخت فسیلی نزدیک‌تر شد و به نظر می‌رسید که دوران موتورهای احتراقی ممکن است زودتر از حد انتظار به پایان برسد.امسال اما فروش خودروهای الکتریکی در حال تزلزل است. دولت‌ها مشوق‌های مالی برای خریداران خودروهای برقی را کاهش داده‌اند، رشد فروش متوقف شده است و خودروسازان در اجرای برنامه‌های سرمایه‌گذاری برقی خود دچار تردید شده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش خودروهای تمام‌الکتریکی به علاوه پلاگین‌هیبریدی‌هایی که می‌توانند با بنزین یا دیزل نیز حرکت کنند در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد و در سال ۲۰۲۲ رشد ۶۲درصدی داشت. اما رشد سال گذشته به ۳۱درصد کاهش یافت. چین محرک اصلی بود و ۵۹درصد از فروش جهانی را بدون در نظر گرفتن خودروهای تجاری به خود اختصاص داد.تغییر به سمت خودروهای الکتریکی در اروپا و ایالات‌متحده، عملا معکوس شد، زیرا خودروهای اگزوزدار، سهم فزاینده‌ای از فروش کلی را به خود اختصاص دادند. سهم بازار خودروهای برقی در اروپا در ماه اوت از ۱۵درصد در سال گذشته به ۱۴درصد کاهش یافت. در آلمان، بزرگ‌ترین بازار قاره، فروش خودروهای برقی ۶۹درصد کاهش یافت. کارشناسان پیش‌بینی کردند که مدل‌های باتری‌دار امسال ۹درصد از فروش را در ایالات‌متحده به خود اختصاص خواهند داد که از تخمین قبلی، یعنی ۱۲.۴درصد، کمتر است.برخی از خودروسازان در اروپا اکنون هشدار می‌دهند که اگر به دلیل کاهش فروش خودروهای الکتریکی نتوانند به اهداف اتحادیه اروپا برسند، ممکن است میلیاردها یورو جریمه شوند.در اروپا، کاهش فروش همزمان با حذف یارانه‌های دولتی بوده است. بدون آنها، خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای موتور احتراقی معادل، بسیار گران هستند. به طور متوسط، خودروهای تمام‌الکتریکی به‌ترتیب در اروپا و آمریکا ۳۰ و ۲۷درصد گران‌تر هستند. خودروهای برقی ارزان‌تری هم در چین وجود دارد. اما دولت‌ها در اروپا و ایالات‌متحده از تولیدکنندگان خودروهای داخلی خود با تعرفه‌ها و سایر موانع محافظت می‌کنند تا سازندگان خودروهای برقی چینی مانند بی‌وای‌دی را از خود دور نگه دارند.

در حال حاضر، چندین تولیدکننده ازجمله جنرال موتورز، فورد، مرسدس بنز، ولوو و تویوتا جاه‌طلبی‌های خودروهای برقی خود را کاهش داده‌اند. به گزارش ایسنا از بلومبرگ، خودروسازان قدیمی و آنهایی که سابقه طولانی در ساخت وسایل نقلیه موتور احتراقی دارند، با هم فروش ۲۳.۷میلیون خودروی برقی را در سال ۲۰۳۰ هدف قرار داده‌اند که بیش از سه میلیون دستگاه کمتر از پیش‌بینی آنها در سال گذشته است.تسلا و فورد از جمله خودرسازان آمریکایی هستند که از برنامه برقی خود عقب‌نشینی کرده‌اند.