ابتکار عمل در بازیافت زباله

عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنایع بازیافت، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از ابتکار عمل جالب و هوشمندانه کشور آلمان برای تشویق مردم به بازیافت صحبت کرده است.

آرش پویان‌مهر با تشریح شرایط فعلی بازیافت و بهبود آن در ایران گفت: هر چقدر ما فرآیند بازیافت را با همکاری عموم مردم و همچنین صنایع گسترش دهیم، مطمئنا روش‌های سنتی فعلی که شامل جمع‌آوری از مخازن شهری پسماند توسط برخی افراد و همچنین جمع‌آوری توسط خودرو است به پایان می‌رسد. در این صورت همه صنایع از این شیوه منتفع خواهند شد و توجیه اقتصادی برای بازیافت و تفکیک پسماند وجود خواهد داشت. وی با ذکر مثال جالبی در خصوص تشویق مردم به عمل فرآیند بازیافت ادامه داد: کشور آلمان از مدت‌ها قبل برای بازیافت ابتکار جالبی دارد و در مقابل فروشگاه‌های بزرگ خود، دستگاه‌هایی به اندازه یخچال قرار داده که بطری‌های پت آب معدنی یا نوشابه را که درون آن قرار دهید، این دستگاه با شمارش این بطری‌های واگذارشده، یک بلیت به افراد تحویل می‌دهد که با استفاده از آن در داخل همان فروشگاه یک کالای مشخص رایگان دریافت خواهید کرد. جالب اینکه همان دستگاه بطری‌ها را تکه‌تکه و برای بازیافت آماده می‌کند. این یک روش کاملا مدرن بازیافت است که می‌توانیم نمونه‌های آن را در ایران نیز داشته باشیم. البته سال قبل در نمایشگاه بازیافت ایران، یک شرکت ایرانی اقدام به تولید دستگاه مشابهی کرد که باید زمینه تولید انبوه آن ایجاد شود.

آرش پویان‌مهر، فرهنگ‌سازی بازیافت از طریق مراکز شلوغ مانند استادیوم‌ها را بااهمیت شمرد و گفت: به‌‌‌عنوان مثال در نظر داشته باشید در رویدادهای بزرگ مانند مسابقات فوتبال چه تعداد بالایی بطری پلاستیکی یا قوطی فلزی نوشیدنی استفاده می‌شود. بنابراین اگر این دستگاه‌ها در محیط‌ها وجود داشته باشند، این ظروف در لحظه به چرخه بازیافت وارد شده و به این ترتیب هم به محیط‌زیست خدمت شده و هم مبلغی سود‌آوری مالی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شرکت‌های تولیدکننده کاغذ بسته‌بندی، ماده اولیه، ضایعات کاغذ و مقواست، گفت: در این شرکت‌ها کاغذهای بسته‌بندی بازیافتی تولید می‌شود. در فرآیند تولید کاغذ بسته‌بندی بازیافتی هیچ درختی قطع نمی‌شود. طبق محاسبات ما و براساس تولید سالانه کاغذ از بازیافت در یکی از این شرکت‌ها، خوشبختانه مانع قطع‌شدن ۴۶۰‌هزار درخت در سال می‌شویم. این تعداد درخت معادل ۲‌هزار زمین فوتبال است که هم چرخ‌های تولید به گردش درمی‌آید و هم به محیط‌زیست کمک شایانی می‌شود.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنایع بازیافت در پایان گفت: بازیافت، کمک به محیط‌زیست است. محیط‌زیست، سرمایه بین‌نسلی است. هر چقدر در نگهداری آن بکوشیم، به نسل بشر و همه موجودات کره زمین کمک کرده‌ایم.