به گزارش فارس، در سال ۹۷ و در دولت دوازدهم بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. در خردادماه ۱۴۰۱ اما این ممنوعیت به پایان رسید.

پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، اقدامات لازم برای واردات خودرو، مانند ثبت سفارش و فراهم‌سازی سایر ملزومات از جمله تامین ارز، آغاز شد.

بعد از روی کار آمدن عباس علی‌آبادی در خرداد‌ماه ۱۴۰۳ در وزارت صمت و با توجه به رویکردی که وی برای توسعه تولید و واردات خودروی برقی داشت، اعلام شد تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۰۰هزار خودروی برقی به کشور وارد می‌شود. بنابراین وزارت صمت با تغییر رویکرد، تمرکز خود را روی واردات خودروهای برقی گذاشت.

از زمان آغاز ثبت سفارش واردات خودروهای برقی تا پایان مرداد، ۲۶هزار و ۶۳۰خودروی برقی توسط شرکت‌های واردکننده ثبت سفارش و از این تعداد ۴هزار و ۹۲۷دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

همچنین بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۶ماه اول سال جاری ۲۲هزار و ۲۶۴دستگاه خودروی سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است که ارزش این تعداد خودروی وارداتی به کشور در ۶ ماه امسال ۴۳۸میلیون و ۵۵۷هزار دلار بوده است.

بر اساس آمار گمرک، در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۱هزار و ۲۳۶دستگاه خودروی سواری به ارزش ۲۲۳میلیون و ۸۶۱هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص شده و در سال ۱۴۰۱ نیز در مجموع ۴۱۱خودروی سواری وارد شد.  بنابراین طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مجموع ۱۱هزار و ۶۴۷دستگاه خودروی سواری به ارزش ۲۲۳میلیون و ۸۷۴هزار و ۳۸۴خودرو به کشور وارد شده است. با احتساب تعداد خودروهای وارد‌شده در ۶ماه ابتدای امسال از سال ۱۴۰۱ تا پایان نیمه دوم سال جاری،  ۳۳هزار و ۹۱۱هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص و واردات کشور شده است.