فروش خودروهای الکتریکی همچنان در حال افزایش است و می‌‌‌تواند در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۷میلیون دستگاه خودرو برسد که فروش بیش از یک خودرو از هر پنج خودرو در سراسر جهان را شامل می‌شود.

هرچند حاشیه‌‌‌ سود کم، نوسان قیمت فلزات باتری، تورم بالا و حذف تدریجی انگیزه‌‌‌های خرید در برخی کشورها، نگرانی‌هایی را در مورد سرعت رشد صنعت ایجاد کرده است، اما آمار فروش جهانی همچنان قوی است. در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۴، فروش خودروهای برقی در مقایسه با سه ‌ماه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵‌درصد رشد داشته است.

در سال ۲۰۲۴، سهم بازار خودروهای الکتریکی می‌تواند به ۴۵‌درصد در چین، ۲۵‌درصد در اروپا و بیش از ۱۱‌درصد در ایالات‌‌‌متحده برسد که زیربنای رقابت بین تولیدکنندگان، کاهش قیمت باتری و خودرو و حمایت از سیاست‌‌‌های مداوم است.

در سال ۲۰۲۳، فروش جهانی خودروهای الکتریکی به ۱۴میلیون دستگاه رسید که ۱۸‌درصد از کل خودروهای فروخته‌شده را شامل می‌شد. خودروسازان چینی بیش از نیمی از کل خودروهای الکتریکی فروخته‌شده در سراسر جهان را در سال ۲۰۲۳ تولید کردند.

فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن، ۳.۵میلیون دستگاه بیشتر بود. در مقایسه با سال ۲۰۱۸، فروش برقی‌ها بیش از ۶برابر شده است.

در سطح جهانی، حدودا از هر ۴خودروی جدید فروخته‌شده در سال ۲۰۲۳ یک خودرو، الکتریکی بود. این سهم در نروژ بیش از ۹۰‌درصد و در چین تقریبا ۴۰‌درصد بود. منظور از «خودروهای الکتریکی» مدل‌های باتری‌دار و پلاگین هیبریدی است. ازآنجاکه خودروهای پلاگین هیبریدی اغلب با بنزین کار می‌کنند، نسبت به خودروهای برقی با باتری تمایل بیشتری به انتشار کربن دارند. با این حال، آنها معمولا آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند.

در حال حاضر بیش از ۴۰میلیون دستگاه خودروی الکتریکی در سراسر جهان در حال استفاده است. در سال ۲۰۲۲، این رقم فقط ۲۶میلیون دستگاه بود.

در حال حاضر فروش ۲میلیون و ۴۴۲‌هزار و ۲۷۰‌هزار خودروی الکتریکی در ایالات‌‌‌متحده ثبت شده است. کالیفرنیا بالاترین نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی با ۲.۵‌درصد را دارد.تسلا ۵۶.۵‌درصد از بازار خودروهای الکتریکی فروخته‌شده در ایالات‌‌‌متحده را در اختیار دارد. ارزش بازار خودروهای الکتریکی آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۴۹.۱میلیارد دلار رسید. ۳۸‌درصد از بزرگسالان آمریکایی برای خرید خودروی بعدی خود یک خودروی برقی را در نظر می‌‌‌گیرند.

۲۷خودروساز در سال ۲۰۲۳ خودروهای الکتریکی را به مصرف‌کنندگان آمریکایی فروختند که سردسته آنها تسلا بود. در سال ۲۰۲۳، خودروهای الکتریکی ۵.۷‌درصد از کل فروش خودرو در ایالات‌‌‌متحده را تشکیل دادند که بیش از دوبرابر سهم فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹ است.

اکسپلودینگ تاپیک گزارش کرد که خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۸، می‌توانند بیش از ۱۷‌درصد از کل فروش خودرو در ایالات‌متحده را تشکیل دهند.

بیش از یک مورد از هر سه خودروی جدید فروخته‌شده در چین در سال ۲۰۲۳الکتریکی بوده است. همچنین بیش از یک مورد از هر پنج خودرو در اروپا و یک مورد از هر ۱۰خودروی فروخته‌شده در ایالات‌‌‌متحده، الکتریکی بوده است. با این حال، فروش الکتریکی در دیگر مناطق جهان محدود است، حتی در کشورهایی با بازارهای خودرو توسعه‌یافته مانند ژاپن و هند.

به گزارش «ایسنا» از منابع خبری خارجی، روند سرعت افزایش فروش خودروهای الکتریکی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه خارج از چین، موفقیت جهانی آنها را تعیین خواهد کرد.