خطر تعطیلی در کمین برندهای استلانتیس

درآمد استلانتیس در شش ماه اول سال جاری میلادی پنج‌میلیارد و ۶۰۰میلیون یورو (شش‌میلیارد دلار) بود که ۴۸درصد کمتر از پارسال است. سود شرکت هم که قرار بود امسال دو‌رقمی باشد در این دوره کمتر از ده‌‌درصد بود. کارلوس تاوارس، مدیر استلانتیس، در واکنش به این کارنامه مالی گفت: «اگر [کارخانه‌های عضو استلانتیس] پول درنیاورند، آنها را تعطیل می‌کنیم. ما توان نگه داشتن برند‌هایی را که پولساز نباشند نداریم.» به گفته تاوارس همه اعضای استلانتیس دارایی‌های ارزشمندی هستند، اما اگر نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

استلانتیس در سال ۲۰۲۱ پس از پیوستن فیات-کرایسلر و گروه خودروسازی PSA تاسیس شد. مازراتی، آلفارومئو، DS، لانچیا، جیپ، کرایسلر، دوج، RAM، آبارث، سیتروئن، فیات، اپل، پژو و واکسهال زیرمجموعه این گروه هستند. استلانتیس به جز مازراتی عملکرد مالی شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را به تفکیک اعلام نکرده است. مازراتی در شش ماه اول امسال ۸۲میلیون یورو ضرر کرده است. برخی تحلیلگران گمانه‌زنی کرده‌اند که استلانتیس ممکن است مازراتی را بفروشد. رسانه‌ها از شرکت‌های دیگر نظیر DS هم نام برده‌اند که فروش بالایی ندارند و ممکن است در خطر تعطیلی باشند. بیشتر مشکل استلانتیس در آمریکاست.

در ماه‌های گذشته کیفیت محصولات شرکت در آمریکای شمالی دردسرساز بود و استلانتیس چند مدیر ارشدش را هم از دست داد. تحلیلگران می‌گویند مدل‌های این گروه در آمریکا با نیاز بازار هماهنگ نیست و همین باعث کاهش ۱۸درصدی فروش شده است. ناتالی نایت، مدیر مالی استلانتیس، گفته این شرکت در ماه‌های آینده تولید محصولاتش در آمریکای شمالی را کاهش می‌دهد و محصولاتش را با قیمتی ارزان‌تر خواهد فروخت. عملکرد ضعیف استلانتیس فشارها را بر کارلوس تاوارس افزایش خواهد داد. او با حقوق چهل‌میلیون دلار در سال یکی از پردرآمدترین مدیران در صنعت خودرو است.