نماینده سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع واردات خودرو در جلسه علنی مجلس با حضور وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی بررسی شد، ادامه داد: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت مصوب شده است. امیدواریم با سرعت اقدامات لازم اجرایی شود.وی اضافه کرد: می‌توان برای واردات خودرو از منشا ارز خارجی استفاده کرد؛ هرچند براساس گزارش رئیس کل بانک مرکزی، ارز موردنیاز برای این موضوع تخصیص داده شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: روابط خاص حاکم بر شبکه خودرویی چه قطعه‌سازی و چه خودروسازی موجب می‌شود این مسیر کُند شود که باید این مسیر اصلاح شود.

عنابستانی با بیان اینکه نظارت مجلس یک نظارت عالیه است، به این معنا که وزیر را درباره مساله کلان مورد سوال قرار می‌دهد و امیدواریم به مراحل بعدی این نظارت که سوال بعدی، استیضاح و... است کشیده نکشد، افزود: مردم ما حق دارند بین کالای داخلی و کالای خارجی انتخاب کنند. باید در حین حمایت از تولید داخل، این حق انتخاب را برای مردم ایجاد کنیم. با اجرای این قانون تولید داخلی نیز باید تلاش کند خود را وفق داده و کیفیت خود را ارتقا و قیمت خود را کاهش دهد که تحقق این مهم با اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو ممکن است. امیدوارم جلسه موجب تسریع در اجرای این قانون شود.

همچنین اللهویردی دهقانی نیز با اشاره به نشست نظارتی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی نحوه عملکرد وزارت صمت در حوزه واردات خودرو، گفت: مجلس دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت دارد که در حوزه قانون‌گذاری برای ساماندهی بازار خودرو در ابتدای فعالیت مجلس یازدهم، مجوز واردات خودرو صادر شد تا از این مسیر میزان عرضه افزایش یابد. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ادامه نیز موضوع واردات خودروهای کارکرده مطرح شد که دولت برای این موضوع لایحه‌ای دوفوریتی به مجلس ارائه کرد و نمایندگان نیز واردات خودروهای کارکرده را به تصویب رساندند.

وی با انتقاد از واردات قطره‌چکانی خودروهای نو و تعلل در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، تصریح کرد: در نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی، آنها توضیحاتی ارائه کردند، اما واقعیت این است که در این زمینه بی‌توجهی شده است این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: با تخصیص منابع ارزی موردنیاز واردات که میزان این منابع نیز زیاد هم نیست، می‌توان بسیاری از گره‌های موجود در این مسیر مانند افزایش قیمت خودرو را باز کرد.

این عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه امیدواریم دولتمردان به وظیفه قانونی خود عمل کنند، اضافه کرد: مجلس برای اجرای قانون و تحقق خواسته‌های قانونی مردم با کسی تعارف ندارد؛ به همین دلیل نظارت خود در این زمینه را بیشتر می‌کند. دهقانی افزود: مجلس یازدهم در حوزه خودرو با تصویب واردات خودرو به وظیفه قانون‌گذاری خود عمل کرد و با نشست سه‌شنبه نیز وظیفه نظارتی خود را انجام داد. اگر باز هم تعلل در اجرا ادامه داشته باشد، این اقدامات نظارتی ادامه خواهد داشت.