سهم 1.5درصدی ایران از تولید ۵۵میلیون خودرو  در جهان

این انجمن تخصصی اروپایی از کاهش تولید خودرو‌های سواری در ایران طی ۹ماهه سال جاری میلادی خبر داده است.ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال قبل ۹۱۱هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود، اما در مدت مشابه امسال تولید خودرو‌های سواری در ایران با کاهش ۸درصدی مواجه شده و به ۸۳۷هزار و ۳۱۱ دستگاه رسیده است.ایران سهم ۱.۵درصدی از کل تولید خودرو‌های سواری دنیا در ۹ماهه امسال داشته است.ایران با وجود کاهش تولید خود همچنان از بسیاری از کشورهای صنعتی، خودروی سواری بیشتری تولید کرده است. تولید خودروی سواری در ایران طی ۹ماهه سال جاری میلادی بیشتر از انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، ایتالیا و حتی فرانسه بوده است. ایران بیش از دو برابر ایتالیا در این دوره خودرو تولید کرده است. تولید خودروی سواری در فرانسه طی این مدت ۷۲۰هزار دستگاه و در انگلیس ۶۵۷هزار دستگاه بوده است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروی سواری جهان در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال بوده، به‌طوری‌که ۱۷میلیون و ۵۳۷هزار دستگاه خودروی سواری در این مدت تولید کرده و سهم حدود ۳۲درصدی از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است. تولید خودروی چین حدود ۵درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.آمریکا با تولید ۵میلیون و ۸۴۸هزار دستگاه خودروی سواری در رتبه دوم و ژاپن با ۵میلیون و ۶۳۲هزار دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

تولید خودروی آمریکا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱درصد رشد داشته است و تولید ژاپن با رشد بیش از ۱۸درصدی مواجه شده است.روسیه که به‌دلیل جنگ اوکراین با تحریم‌های غرب روبه‌رو شده و در ۹ماهه سال قبل با افت ۶۶درصدی تولید خودرو‌های سواری مواجه شده بود، در ۹ماهه امسال نیز شاهد افت ۹درصدی تولیدات خود بوده است. تولید خودروی سواری روسیه در این دوره به ۳۱۲هزار دستگاه بالغ شده است.میزان تولید خودرو‌های سواری در برخی کشور‌های دیگر در ۹ماهه ۲۰۲۳ عبارت است از: ترکیه ۶۸۴هزار دستگاه، هند ۳میلیون و ۵۵۷هزار دستگاه، کره جنوبی ۲میلیون و ۹۳۴هزار دستگاه، اندونزی ۸۶۵هزار دستگاه، آلمان ۲میلیون و ۹۷۳هزار دستگاه، ایتالیا ۴۱۲هزار دستگاه، سوئد ۲۱۸هزار دستگاه و بلژیک ۲۱۳هزار دستگاه.