در ۹ماهه سال قبل ۴۵میلیون و ۶۹۶هزار دستگاه خودروی سواری در دنیا تولید شده بود. این انجمن تخصصی اروپایی از رشد قابل‌توجه تولید خودرو‌های سواری در ایران طی ۹ماهه سال جاری میلادی خبر داده است. ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال قبل ۷۲۳هزار و ۷۲۶ دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود، اما در مدت مشابه امسال تولید خودرو‌های سواری در ایران با رشد ۲/ ۳۱درصدی مواجه شده و به ۹۴۹هزار و ۸۱۷ دستگاه رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران سهم ۹/ ۱درصدی از کل تولید خودرو‌های سواری دنیا در ۹ماهه امسال داشته و دهمین تولیدکننده بزرگ این نوع خودرو‌ها در جهان شناخته شده است. ایران در ۹ماهه سال قبل در رتبه سیزدهم قرار گفته بود، اما با رشد قابل‌توجه تولیدات خود در ۹ماهه سال جاری میلادی توانسته است سه کشور روسیه، جمهوری چک و اسلواکی را کنار بزند.

ایران در ۹ماهه امسال حتی بیشتر از فرانسه خودروی سواری تولید کرده است. فرانسه در ۹ماهه سال جاری میلادی تنها ۶۹۳هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده است که بسیار کمتر از تولیدات بیش از ۹۴۹هزاردستگاهی ایران است. انگلیس، ترکیه، اندونزی، ایتالیا، جمهوری چک، اسلواکی و سوئد نیز از دیگر کشور‌هایی هستند که تولید خودروی سواری کمتری در مقایسه با ایران داشته‌اند. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروی سواری جهان در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال بوده؛ به‌طوری‌که ۱۶میلیون و ۳۶۱هزار دستگاه خودروی سواری در این مدت تولید کرده و سهم ۸/ ۳۲درصدی از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است. تولید خودروی چین ۱/ ۱۵درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. آمریکا نیز با تولید ۵میلیون و ۲۹۲هزار دستگاه خودروی سواری در رتبه دوم و ژاپن با ۴میلیون و ۸۲۶هزار دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند. تولید خودروی آمریکا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/ ۱۲درصد رشد داشته، اما تولیدات ژاپن با افت ۱/ ۲درصدی مواجه شده است.

هند با ۳میلیون و ۲۴۰هزار دستگاه، کره جنوبی با ۲میلیون و ۴۸۰هزار دستگاه، آلمان با ۲میلیون و ۴۱۱هزار دستگاه، مکزیک با یک‌میلیون و ۷۶۰هزار دستگاه، برزیل با یک‌میلیون و ۳۵۶هزار دستگاه، اسپانیا با یک‌میلیون و ۲۷۱هزار دستگاه و ایران نیز با ۹۴۹هزار و ۸۱۷دستگاه به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند. میزان تولید خودرو‌های سواری در برخی کشور‌های دیگر در ۹ماهه ۲۰۲۲ عبارت است از: جمهوری چک ۹۰۱هزار دستگاه، اسلواکی ۷۲۴هزار دستگاه، ایتالیا ۳۵۹هزار دستگاه، بلژیک ۱۸۳هزار دستگاه، سوئد ۱۷۶هزار دستگاه، رومانی ۳۷۶هزار دستگاه، انگلیس ۵۷۲هزار دستگاه، ترکیه ۵۷۲هزار دستگاه، اندونزی ۷۴۱هزار دستگاه، و تایلند ۴۹۱هزار دستگاه. روسیه که به دلیل جنگ اوکراین با تحریم‌های غرب روبه‌رو شده با افت ۴/ ۶۶درصدی تولید خودرو‌های سواری مواجه و در ۹ماهه امسال تنها ۳۳۹هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این کشور در مدت مشابه سال قبل یک‌میلیون و ۸‌هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود.