p16 copy

هفته گذشته قیمت 6 محصول وارداتی به صورت علی‌الحساب در سامانه یکپارچه قرار گرفته بود؛ حالا اما قیمت قطعی را سازمان حمایت اعلام کرده است. در سامانه مذکور همچنین این تبصره مورد تاکید قرار گرفته که قیمت‌های اعلام‌شده، قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... به قیمت‌ خودروها اضافه می‌شود. بنابراین حدود 20درصد به قیمت‌های قطعی اعلام‌شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اضافه می‌شود .

اما طبق جدول قیمتی که در سامانه یکپارچه قرار گرفته است، خودرو H5 بهمن‌موتور با قیمت 2میلیارد و 291میلیون و 800هزار تومان، T77 بهمن‌موتور با قیمت یک‌میلیارد و 651میلیون و 600هزار تومان، کرولا 1200 با قیمت یک‌میلیارد و 747میلیون و 300هزار تومان و خودروی سلتوس از شرکت کوشا خودرو نگین با قیمت 2میلیارد و 155میلیون و 100هزار تومان عرضه خواهند شد.همچنین VS5 ماموت‌خودرو با قیمت یک‌میلیارد و 695میلیون و 700هزار تومان و VS7 ماموت‌خودرو با قیمت 2میلیارد و 22میلیون و 500هزار تومان عرضه می‌شود. پیش از این در جلسه دوم آبان‌ماه شورای رقابت تبصره‌ای به بند ۱-۳ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری اضافه شد که بر مبنای آن قیمت کلیه خودروهای وارداتی بر‌اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی توسط سازمان حمایت محاسبه و ابلاغ شود.

گویا این تصمیم شورای رقابت با هدف «تسهیل و تسریع در واردات خودرو» گرفته شده که در دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین در شرایطی قیمت قطعی 6 خودروی وارداتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتشر شده که وزارت صمت پیش از این اعلام کرده بود که اولویت واردات با خودروهای کم‌مصرف و ارزان‌‌قیمت خواهد بود، حال آنکه بیشتر محصولات وارداتی با اعلام قیمت قطعی آنها بالای یک‌میلیارد تومان قیمت دارند.با این حال تسریع واردات خودرو با قیمت‌های نجومی می‌تواند به تعادل بازار وارداتی‌ها کمک کند و از قیمت محصولات قدیمی موجود بکاهد.