طبق اعلام این گروه خودروسازی تا پایان سال جاری ۱۰۰هزار دستگاه دیگر از خودروهای چانگان به گمرکات کشورمان خواهد رسید.اولین محموله خودروهای وارداتی در شرایطی دیروز ترخیص شد که یکی از انتقادات نمایندگان مجلس به فاطمی امین در روز استیضاح، کندی ورود خودرو به کشور بود. با این حال وزیر پیشین تمام تلاش خود را کرد تا پیش از استیضاح، تعدادی خودرو هر چند اندک به صورت نمادین وارد کشور کند. این در شرایطی است که خبر ورود خودروهای وارداتی با استیضاح وی همراه شد و کمکی به جلب‌نظر نمایندگان مجلس نکرد.

اما دیروز نمایندگان مجلس از کارشکنی فاطمی امین در مسیر ورود خودروهای خارجی گله کردند، به‌طوری‌که صدیف بدری نماینده اردبیل که یکی از منتقدان وزیر پیشین صمت بود و به عنوان نماینده موافق استیضاح سخنرانی کرد، از کم‌کاری فاطمی امین در ورود خارجی‌ها گلایه و عنوان کرد که «چرا در زمان بررسی بخش مربوط به واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص، فاطمی امین حاضر نشد و از مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع نکرد، اما بعد از مطرح شدن استیضاح یک مرتبه به فکر ارائه لایحه دوفوریتی افتاد.» همچنین موسوی لارگانی با تاکید بر استیضاح اول فاطمی امین عنوان کرد که «وی در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورد که گوشمان پر است». بدین ترتیب در شرایطی که وعده‌های فاطمی امین مبنی بر ورود خودروهای خارجی تا روز استیضاح وی محقق نشد اما به نظر می‌رسد پس از تحویل کلید وزارت صمت‌، واردات خودرو با همان حرکت لاک‌پشتی به مسیر خود ادامه دهد.

در این زمینه روز گذشته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، در حاشیه ترخیص خودروهای وارداتی گروه سایپا، با اشاره به وقفه پنج‌ساله ورود خارجی‌ها، عنوان کرد که نخستین محموله شامل ۱۱۰۸ خودروی چانگان است که توسط سایپا وارد شده است و طی روزهای آینده نیز سری جدید خودروها وارد کشور خواهد شد و عملیات تخلیه آن‌ها در بنادر انجام می‌شود. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد کندی روند ورود خارجی‌ها به کشور عنوان کرده که به دلیل مشکلات ناشی از قوانین واردات خودرو که در شرایط غیرتحریمی نوشته شده بود، ترخیص خودروهای وارداتی چالش‌های متعددی داشت. وی در ادامه اذعان کرده که با همکاری و همراهی دستگاه‌های مرتبط توانستیم اولین سری از خودروهای وارداتی را ترخیص کنیم و قطعا این امر باعث خواهد شد واردات و ترخیص سایر خودروها سرعت بیشتری پیدا کند. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت درباره قیمت خودروهای وارداتی نیز عنوان کرده که در روزهای آینده قیمت نهایی خودروهای وارداتی از سوی سازمان حمایت نهایی خواهد شد و پس از آن عرضه خودروها انجام می‌شود.

ضیغمی ضمن تاکید بر اینکه واردات خودرو تا دو ماه آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت، اظهار داشته که با مصوبات ارائه‌شده توسط وزیر صمت، مسیر واردات خودرو تسهیل و هفته آتی عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان آغاز می‌شود. به گزارش ایسنا، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت همچنین از ورود ۱۵۰۰ خودروی خارجی دیگر به کشور خبر داد که در فرآیند دریافت مجوزهای ترخیص از گمرک هستند و پس از دریافت تاییدیه‌های استاندارد و همزمان با عرضه، قیمت این خودروها نیز اعلام خواهد شد. وی برندهای فیات، زوتی، هیوندایی، کیا و میتسوبیشی را از جمله این خودروها  عنوان کرد.