امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است پس از انجام قرعه‌کشی، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه saleauto.ir از  رتبه خود در اولویت‌بندی مطلع شوند. همانطور که پیش از این اعلام شده بود قرار است در این قرعه‌کشی تنها اولویت افراد برای خرید خودروهای وارداتی مشخص شود، یعنی افراد با این قرعه‌کشی تنها برنده اولویت خواهند شد تا بعدها با واردات خودرو بتوانند جزو خریداران باشند.

گرچه قرار بود هفته گذشته این قرعه‌کشی انجام شود، اما وزارت صمت به منوال باقی تصمیمات خود قرعه‌کشی را به تاخیر انداخت. به نظر می‌رسد تاخیر در اجرای برنامه‌هایی که  پیش‌تر اعلام می‌شوند، به یک روند عادی تبدیل شده است. برای مثال می‌توان از همان شروع فرآیند واردات خودرو شروع کرد.  پیش‌تر اعلام شده بود آیین‌نامه واردات خودرو خردادماه منتشر خواهد شد و قرار بود واردات خارجی‌ها تا شهریور عملیاتی شود. با این حال بدون اینکه شاهد توضیحی از طرف مسوولان ذی‌ربط باشیم، ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو تا سوم شهریور سال جاری به طول انجامید. بعد از ابلاغ آیین‌نامه، وعده‌های ثبت سفارش و ورود خودروهای خارجی همراه با الزام برخی از شرکت‌ها به نصب بنر ورود محصولات وارداتی آغاز شد.

در این راستا، هر چند روز یک بار شاهد اظهارنظری از مسوولان وزارت صمت و حتی دیگر نهادها بودیم که وعده می‌دادند خودروهای خارجی تا چند روز دیگر وارد کشور خواهند شد. از ضرب‌الاجل هر وعده می‌گذشت و هیچ شخصی خود را ملزم نمی‌دید که توضیح دهد چرا در بازه زمانی که مقام رسمی مانند وزیر صمت اعلام کرده واردات خودرو انجام نشده است. برای مثال ۲۱ آذرماه بود که فاطمی‌امین اعلام کرد‌: «ثبت سفارش خودرو در هفته‌های گذشته انجام شده و نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود.» و تاکید کرد که «تمام هماهنگی‌های بین‌بخشی لازم برای واردات خودرو انجام شده است.» با‌این‌حال واردات اولین خودروهای خارجی که شامل ۲۲ دستگاه خودروی کیا بود، تا چهارم دی‌ماه به طول انجامید. همچنین اعلام شده بود خودروهای واردشده «به‌زودی» در بازار عرضه می‌شوند.

با‌این‌حال بیش از دو ماه از اعلام این خبر می‌گذرد و هنوز شاهد عرضه خودروی خارجی به بازار نیستیم و اندر خم کوچه اول یعنی قرعه‌کشی «اولویت‌بندی»، باز هم با تاخیر روبه‌رو هستیم. با‌این‌حال شاید بتوان گفت برای عملیاتی کردن هر وعده و برنامه‌ای که اعلام شده، مشکلی به وجود آمده است اما مسلما اجرای یک قرعه‌کشی فرآیند پیچیده‌ای برای یک وزارتخانه نیست که بازهم بدون توضیحی عملیاتی شدن آن یک هفته به تاخیر می‌افتد و  مسوولان نیز خود را در مقام پاسخگویی به علت تاخیر به‌وجود‌آمده نمی‌بینند.

گرچه بعد از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو، تاخیر در قرعه‌کشی در اولویت‌بندی که متقاضی هنوز نمی‌داند چه خودرویی از چه برندی و حتی ساخت چه کشوری به وی می‌رسد، اتفاق چندان تاثیرگذار یا عجیبی به نظر نرسد؛ اما آنچه نگران‌کننده است آزمون و خطای سیاستگذاران در اعلام زمان‌بندی برای اجرای برنامه‌هایی است که در موعد مقرر انجام نمی‌شوند.