در این مورد، کارشناسان اقتصادی از جمله دلایل اصلی سرمایه‌ای شدن خودرو و وابستگی بیش از حد این کالا به قیمت دلار را تورم بالای اقتصاد ایران می‌دانند. حسن‭ ‬کریمی‭ ‬سنجری، کارشناس‭ ‬صنعت‭ ‬خودرو،‭ ‬علت‭ ‬اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو را تورم حاکم بر اقتصاد کشور دانسته و ‬معتقد‭ ‬است افزایش نرخ ارز که خود معلول افزایش تورم است، به مفهوم افت ارزش ریال بوده و این دقیقا به‌معنای افزایش قیمت کالاهاست. وی می‌گوید: هرچند برخی بر این باورند که افزایش نرخ ارز نمی‌تواند در قیمت خودروهای داخلی آن‌چنان موثر باشد، اما باید دانست افزایش نرخ ارز که خود معلول افزایش تورم است، به مفهوم افت ارزش ریال بوده و این دقیقا به‌معنای افزایش قیمت کالاست.

به اعتقاد او، چون بخش مهم عوامل اثرگذار در افزایش قیمت خودرو اقتصادی است، لذا باید ریشه آن‌ها را در حوزه سیاستگذاری نادرست اقتصادی کشور جست‌و‌جو کرد. محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، نیز متهمان اصلی تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای را نقدینگی، تورم و قیمت ارز می‌داند و می‌گوید: وقتی ما شاهد آن هستیم که قیمت ارز در یک مدت کوتاه افزایش بین ۲۰ تا ۳۰درصدی پیدا می‌کند، قطعا باید انتظار داشته باشیم قیمت خودرو نیز به همین شکل بالا برود. به گفته نجفی‌منش، شرط ثبات در بازار، ایجاد ثبات در بازار ارز است و اگر دولت بتواند این موضوع را مدیریت کند، بازار نیز آرامش خواهد داشت. البته ثابت نگه داشتن بازار ارز خود به پیش‌نیازهایی در عرصه اقتصاد کلان، از جمله کنترل نقدینگی و کاهش نرخ تورم، نیاز دارد.

اما خلخالی، معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، ضمن اشاره به اینکه قیمت خودرو متاثر از پارامترهای مختلف تورمی و تغییرات نرخ ارز نوسانی می‌شود، می‌گوید: در‌حال‌حاضر خودرو در ایران به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و در نتیجه مردم برای حفظ ارزش پول خود در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی همکاری وزارت اقتصاد با وزارت صمت را برای کاهش جذابیت بازار خودرو ضروری می‌داند و معتقد است در شرایط فعلی یکی از راهکارهای مناسب برای کم شدن جذابیت بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالاست.