پس از گذشت چهار ماه وعده‌و‌وعید و قول مقامات صنعتی مبنی بر تنظیم بازار با واردات، بالاخره ۲۲ خودروی خارجی به مرزهای ایران رسید. روز شنبه نخستین محموله خودروهای وارداتی به بندر لنگه رسید. گرچه انتظار می‌رفت واردات خودرو رسما آغاز شده باشد و خودروهای ثبت‌‌سفارش‌شده به صورت کامل وارد گمرکات ایران شوند، اما مرتضی سالاری، مدیر بنادر و دریانوردی بندر لنگه در جمع خبرنگاران عنوان کرده که محموله محصولات کیا که توسط کوشا خودرو وارد شده، حاوی تنها ۲۲ دستگاه خودرو با تنوع شش‌گانه از محصولات کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج در این محموله وارداتی بوده است.

طبق اخبار رسمی، واردکننده محصولات کیا اقدام به ثبت سفارش ۷۰۰ دستگاه خودرو از برند کیا کرده است، اما تنها ۲۲ دستگاه از محصولات کیا وارد کشور شده و ظاهرا محموله‌های بعدی در ماه آتی وارد کشور خواهند شد.   بر اساس این گزارش، خودروهای مذکور در سال جاری میلادی در کره جنوبی تولید شده‌اند اما مدل آنها ۲۰۲۳ است. نمایندگی محصولات کیا از حدود یک ماه قبل، بیلبوردهای رسمی محصولات کیا را در سطح شهر رونمایی کرده بود. بدین ترتیب پس از گذشت حدود پنج سال از توقف واردات خودرو و همچنین گذشت چهار ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات، در شرایطی شاهد ورود تنها ۲۲ خودروی وارداتی به کشور هستیم که سخنگوی وزارت صمت وعده ورود ۲۰۰هزار خودروی خارجی را تا خردادماه سال آینده داده است. بر این اساس ورود تنها ۲۲ خودروی خارجی آن هم با گذشت ۸ ماه از فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر ورود خارجی‌ها به منظور ساماندهی و تنظیم بازار خودرو، سوالات بی‌شماری را مطرح می‌کند. سوالاتی در راستای چگونگی فروش این محصولات و اینکه چرا بعد از این همه وعده‌و‌وعید تنها ۲۲ خودرو امکان واردات پیدا کردند. ظاهرا عرضه این ۲۲ خودرو به بورس کالا قرار است محکی برای فروش خارجی‌ها در بورس باشد. با توجه به قیمت‌های پیش‌بینی‌شده، این محصولات قیمتی بالای یک‌‌میلیارد یا دو‌میلیارد تومان خواهند داشت، قیمت‌هایی که قرار است به تنظیم بازار بحران‌زده خودرو کمک کند و از التهابات آن بکاهد. در هر صورت آنچه هم‌اکنون اتفاق افتاده، این است که قفل واردات خودرو بعد از ۵ سال شکسته شد و نخستین محموله خودروهای وارداتی وارد بندر لنگه و تخلیه شده است.

در همین راستا رحیمی، مدیر‌کل گمرک لنگه، در گفت‌وگویی با تسنیم، از انجام تشریفات ترانزیت این محموله و انتقال آن به گمرک تهران جهت ترخیص نهایی خبر داده است. به گفته رحیمی، شنبه‌شب بعد از ورود محموله مذکور، قبض انبار مربوطه صادر و اظهارنامه ترانزیت داخلی صادر شد. بر این اساس در ادامه تشریفات گمرکی، محموله مذکور راهی گمرک تهران خواهد شد. به گفته سخنگوی وزارت صمت، خودروهای دیگر نیز از کره‌جنوبی، ژاپن و چین به مقصد ایران بارگیری شده‌اند. همزمان با ورود نخستین محموله خودرو به کشور، کار پذیرش خودروهای وارداتی در بورس از هفته گذشته آغاز شده و این هفته نهایی می‌شود و بنابراین از نظر بستر فروش نیز آمادگی لازم ایجاد شده است.