با‌این‌حال خیلی پیش‌تر قرار بود واردات خودرو عملی شود. ابتدا گفته شد شهریورماه خودروهای خارجی وارد بازار خواهند شد اما در این ماه تازه آیین‌نامه واردات ابلاغ شد و بعد از آن نیز هر چند وقت یک بار اخباری از مسوولان ذی‌ربط به گوش می‌رسید که تاریخ جدیدی برای عملیاتی شدن واردات خودرو اعلام می‌‌کردند. اما هنوز خبری از حضور خودروهای خارجی در بازار نیست. سخنگوی گمرک نیز چند روز پیش اعلام کرد هیچ خودرویی به گمرکات کشور نرسیده است.

با این وجود روز گذشته شاهد ترافیک اخبار وارداتی بودیم. شاید مهم‌‌ترین و البته عجیب‌ترین آنها را بتوان اظهارات سخنگوی وزارت صمت دانست. امید قالیباف‌ دیروز اعلام کرد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده تا پایان سال جاری ۱۰۰هزار دستگاه خودرو به کشور وارد کند و همین میزان خودرو نیز در سه ماه ابتدایی سال آینده وارد کشور خواهند شد. با توجه به سقف یک‌میلیارد‌یورویی که در آیین‌نامه واردات خودرو در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد واردات این تعداد خودرو طی سه ماه آینده رقم عجیبی باشد. در واقع برآوردها از تعداد خودروهایی که با یک‌میلیارد یورو امکان وارد شدن داشتند، پیش از این حتی از طرف مسوولان صنعتی و برخی نمایندگان مجلس حدود ۷۰هزار دستگاه خودرو بود و مشخص نیست چگونه قرار است این ۱۰۰هزار دستگاه آن هم در مدت محدود سه‌ماهه وارد شود. این برآوردها زمانی انجام می‌شد که هنوز نرخ ارز تا این اندازه افزایش پیدا نکرده بود. در شرایط فعلی واردات همان ۷۰هزار خودرو نیز سخت شده است.

نکته قابل‌توجه دیگر در اظهارات قالیباف موعد تحویل خودروهای وارداتی است. سخنگوی وزارت صمت گفته این خودروها با فاصله سه تا شش ماهه بعد از خرید خودرو تحویل داده خواهند شد. وی دلیل این امر را این‌گونه بیان کرده است:‌ «تحویل خودروها در دو بازه سه و شش‌ماهه خواهد بود و از این‌رو ممکن است متقاضیان زمانی که از بورس کالا خرید می‌کنند، سه تا شش ماه پس از زمان خرید، خودروی آن‌ها تحویل داده شود. البته این زمان با توجه به ساخت خودرو، حمل آن تا رسیدن به کشور و طی مسیر فرآیند واردات و ترخیص، طبیعی است.» می‌توان اینطور برداشت کرد که دولت قصد دارد خودروهای خارجی را حتی پیش از ساخت خودرو در کشور مبدا، در بورس کالا به فروش برساند و متقاضیان نیز بین سه تا شش ماه باید برای تحویل خودروهای خود صبر کنند. خبری که البته بوی خوشی از آن به مشام نمی‌رسد؛ چراکه طی این مدت ممکن است هر مشکلی پیش بیاید و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است قیمت تمام‌شده به علت افزایش قیمت در تولید یا حمل‌و‌نقل افزایش یابد و محاسباتی که بر اساس آن فروش خودرو انجام شده به هم بریزد. قالیباف همچنین گفته ۱۰درصد از این خودروها به صورت فروش فوری فروخته خواهند شد.

این در حالی است که وزیر صمت هفته گذشته از واردات اولین محموله خودروهای وارداتی در هفته جاری (هفته پایانی آذرماه) خبر داده بود. با‌‌این‌حال این هفته هم خبری از واردات خودرو نشد. روز گذشته وزیر صمت باز هم از واردات خودرو گفته؛ البته این بار بدون هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا در هفته جاری واردات انجام نشده و وعده قبلی بی‌پاسخ مانده، وعده داده «به‌زودی شاهد ورود خودرو‌ها به کشور خواهیم بود» و البته خبر داده است ثبت سفارش‌های واردات خودرو نهایی شده است.

سایپا نیز روز گذشته اخباری از وارداتی‌های خود منتشر کرد. این خودروساز اعلام کرده است سه خودروی وارداتی جدید در سبد محصولات سایپا قرار می‌گیرد و در این باره ثبت سفارش لازم برای واردات ۲۰هزار دستگاه خودرو انجام شده است. همچنین معاون خرید سایپا گفته است دو محصول CS۳۵ پلاس و CS۵۵ پلاس طی دو هفته آینده یعنی تا اواسط بهمن‌ماه وارد کشور خواهند شد. طبق اعلام وی، سایپا در‌حال‌حاضر جهت پرداخت مبالغ ارزی با بانک مرکزی در حال مذاکره است و بعد از اینکه مسیر انتقال ارز مشخص شد به صورت ماهیانه ۴ هزار دستگاه از این دو خودرو حمل و به بازار عرضه خواهد شد. وی همچنین می‌گوید توافقات و اقدامات مربوط UNI-T نیز برای ۲هزار دستگاه انجام شده و این خودرو احتمالا از اردیبهشت‌ماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

مرور سه خبر وارداتی روز گذشته نشان می‌دهد متاسفانه تناقضات زیادی بین اخبار اعلامی از طرف وزیر صمت، وزارتخانه متبوع او و شرکت‌های واردکننده وجود دارد. یکی اعلام می‌کند سه تا شش ماه تحویل خودروها طول می‌کشد، یکی می‌گوید هفته آخر آذر واردات انجام می‌شود و دیگری از اواسط بهمن‌ماه برای ورود خارجی‌ها صحبت به میان می‌آورد.