ماه گذشته وانت ۱۵۱ با قیمت ۱۶۰میلیون و ۷۴۵ هزار تومان و کوییک پلاس اتوماتیک با قیمت ۲۷۸میلیون و ۴۰هزار تومان عرضه شد؛ حال در طرح فروش فوق‌العاده که از امروز آغاز شده، این دو محصول به‌ترتیب با قیمت‌های ۱۶۹میلیون و ۸۷۱ هزار تومان (وانت ۱۵۱) و ۲۸۷میلیون و ۸۵۰هزار تومان (کوییک پلاس اتوماتیک) عرضه شده‌اند.  بنابراین سایپا ۱۵۱ در این دوره عرضه با ۹میلیون و ۱۲۶هزار تومان و کوییک پلاس با ۹میلیون و ۵۴۰هزار تومان افزایش قیمت عرضه شده‌اند. گروه سایپا در مورد افزایش قیمت کوییک پلاس اعلام کرد این خودروساز مجوز افزایش قیمت برخی از محصولات خود را دریافت کرده است. با‌این‌حال زمان زیادی از انتشار خبر صدور مجوز افزایش قیمت برخی محصولات سایپا نگذشته بود که توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، در پاسخ به سوال تسنیم، خبر صدور مجوز از طرف این وزارتخانه را تکذیب کرد و گفت: «مجوز هیچ افزایش قیمتی صادر نشده و این تغییرات قیمتی در محصول کوییک پلاس اتوماتیک مربوط به افزایش آپشن‌های این خودرو است.»

بنابراین احتمالا سایپا توانسته با افزایش چند آپشن قیمت این محصول را افزایش دهد. اما سایپا دیروز اعلام کرده بود که این افزایش قیمت در مورد برخی محصولات این شرکت است. پس احتمالا باید منتظر افزایش قیمت برخی دیگر از محصولات سایپا نیز باشیم. با این وجود هنوز مشخص نیست این افزایش آپشن دقیقا چه جزئیاتی دارد. ظاهرا حتی وزارت صمت نیز از جزئیات این موضوع مطلع نیست. توکلی لاهیجی در این رابطه گفته است: «قرار بود سایپا پیش از فروش فوق‌العاده این محصول جزئیات آپشن‌ها را اعلام کند که این موضوع انجام نشده است.» این‌طور به نظر می‌آید که شرکت‌ها در کنار تایید و تکذیب‌ها، برای دور زدن قیمت‌گذاری دستوری دست به دامن اضافه کردن آپشن‌ها به محصولات خود شده‌اند. علاوه بر این، امکان دارد این خبر مقدمه‌ای برای افزایش قیمت رسمی خودرو باشد.

با این وجود به نظر می‌رسد افزایش قیمت رسمی محصولات خودروسازان فعلا در حد برخی محصولات سایپا باشد. در این زمینه یک مقام آگاه در ایران‌خودرو در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» گفت این شرکت خودروسازی درخواستی برای مجوز افزایش قیمت محصولات خود نداشته است، چراکه با عرضه محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا فعلا چنین احساس نیازی برای این خودروساز به وجود نیامده است. در واقع ایران‌خودرو بخشی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند که قیمت کشف‌شده در آن حدود ۲۰درصد کمتر از بازار است. بنابراین ایران‌خودرو تا حدودی توانسته از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد.

نکته قابل‌توجه دیگر در این مرحله از فروش فوق‌العاده سایپا این است که هیچ بخشی از عرضه به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص پیدا نکرده است. سایپا در این مورد نیز به ایسنا توضیح داده که الزام اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، مختص فروش خودروهایی است که هنوز در قالب فرایند قرعه‌کشی عرضه می‌شوند و چون محصولات سایپا از مشمولیت قرعه‌کشی خارج شده‌اند، این خودروساز الزامی برای فروش در قالب این طرح ندارد.