تویوتا از هدف جا ماند

کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تامین، برترین خودروساز جهان را مجبور به کاهش مکرر اهداف تولید کرده است. این خودروساز ژاپنی اهداف تولید ماهانه خود را در سه‌ماهه اول آوریل تا ژوئن سه بار کاهش داد و به دلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها و تاثیر محدودیت‌های بیماری کووید-۱۹ در چین، ۱۰درصد از اهداف اولیه خود عقب افتاد. تویوتا مانند سایر تولیدکنندگان با هزینه‌های بالاتر مقابله می‌کند و نگران است تورم جهانی بتواند تقاضای مصرف‌کننده را متوقف کند. به گفته کوجی اندو، تحلیلگر خودرویی بانک SBI Securities، سود سه‌ماهه اول سال گذشته افزایش یافت، زیرا بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن بدترین مشکلات بیماری همه‌گیر را پشت‌سر گذاشت. اما امسال تنها نکته مثبت در سه‌ماهه اول احتمالا ضعیف‌تر بودن ین است.

اندو گفت: سه ماهه اول سال گذشته دوره کاهش کامل هزینه‌ها بود. در مقایسه با آن، احتمالا این بار سود به‌شدت کاهش یافته است. بر اساس داده‌ها، سود عملیاتی برای سه ماه منتهی به ۳۰ ژوئن به ۶۶/ ۵۷۸میلیارد ین (۳/ ۴میلیارد دلار) کاهش یافت که بسیار کمتر از میانگین سود ۸/ ۸۴۵ میلیارد ینی برآورد‌شده توسط ۱۰ تحلیلگر است. در مدت مشابه سال قبل، تویوتا ۴/ ۹۹۷میلیارد ین سود گزارش کرده بود. این خودروساز با وجود کاهش سه‌ماهه، به پیش‌بینی خود برای درآمد عملیاتی سالانه ۴/ ۲تریلیون ین در ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۳ پایبند بود. ین در طول سه‌ماهه آوریل تا ژوئن حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. ین ضعیف معمولا برای شرکت‌هایی که صادرات دارند، یک امتیاز است، زیرا وقتی درآمدهای خارج از کشور به خانه بازمی‌گردد، درآمد را افزایش می‌دهد. با این حال، برخی از مزایا در سال‌های اخیر جبران شده است زیرا شرکت‌های ژاپنی بیشتر در خارج از کشور تولید می‌کنند، به این معنی که هزینه‌های خارج از کشور آنها نیز با تضعیف ین افزایش می‌یابد.

تویوتا و رقبای اصلی ژاپنی‌اش، نیسان موتور و هونداموتور نیز با چالش‌های طولانی‌مدت از جمله برقی‌سازی و اتوماسیون وسایل نقلیه مقابله می‌کنند. یک سوال کلیدی برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران این است که آیا تویوتا می‌تواند هدف تولید ۷/ ۹میلیون دستگاهی را برای سال مالی جاری منتهی به مارس حفظ کند یا خیر که احتمالا به چشم‌انداز کمبود تراشه‌ها، زنجیره تامین و همچنین چشم‌انداز اقتصادی بستگی دارد. اندو گفت: حتی اگر سرعت اقتصاد کاهش یابد، تویوتا حجم عظیمی از سفارش‌ها دارد و کاهش تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی می‌تواند تراشه‌ها را به سمت تولید خودرو سوق دهد. او گفت اگر تویوتا هدف تولید کل سال را در سه‌ماهه دوم تغییر ندهد، به این معنی است که نسبت به تولید در نیمه دوم سال بسیار مطمئن است تا به هدف برسد.