آنچه مشخص است واردات خودرو از خارج کشور چه در قالب خودروهای کارکرده و دست‌دوم و چه خودروهای نو می‌تواند بازار داخل را رقابتی و خودروسازان را به فکر اصلاح برنامه‌‌‌های تولیدی‌‌‌شان بیندازد. واردات خودرو به صورت مدیریت شده می‌تواند روی بازار خودروهای هم‌‌‌رده و همچنین کیفیت خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد. با این حال پرسش اساسی که مطرح می‌شود این است که ورود چه خودروهایی و به چه تعداد می‌تواند بازار داخلی را در کوتاه‌‌‌مدت به تعادل نزدیک کند؟

در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای خودروهای ایرانی بین ۵ تا ۱۶‌هزار دلار است و باید دید با توجه به الزام سازمان ملی استاندارد بر پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه، در این کلاس قیمتی چه خودروهایی می‌تواند وارد کشور شود؟

آن‌‌‌طور که «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌‌‌گوید: امکان واردات خودروهای کارکرده و دست‌دوم

از ۱۰ برند برتر جهان نظیر بنز، بی‌ام‌و، فورد، تویوتا و... با قیمت کمتر از ۱۰‌هزار دلار وجود دارد. وی گفت: در این بازه قیمتی، حتی امکان واردات خودروهای خارجی صفر کیلومتر که از فناوری روز جهان برخوردار باشند، وجود دارد؛ این در حالی است که هیچ‌‌‌یک از خودروهای داخلی از فناوری روز دنیا بهره‌‌‌مند نیستند.

دادفر خاطرنشان‌‌‌کرد: فورد فیستا، فولکس واگن گلف، تویوتا یاریس، مزدا۲ و رنو داچیا از جمله خودروهای صفر کیلومتر با قیمت زیر ۱۰‌هزار دلاری در جهان هستند که اکثر استانداردهای ۸۵گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را نیز پاس می‌کنند و می‌توانند بازار خودروی کشورمان را به تعادل نزدیک کنند. وی با اشاره به برنامه واردات ۷۰‌هزار دستگاه خودرو، خاطرنشان‌‌‌کرد: این مساله در وهله نخست روی قیمت خودروهای خارجی تاثیرگذار خواهد بود و به تعدیل قیمت‌ها می‌انجامد.

این مقام صنفی تصریح‌‌‌ کرد: در ادامه، فشار روی خودروهای چینی، کاهش قیمت این دسته از خودروها را رقم خواهد زد و پس از آن، دست‌‌‌کم از افزایش قیمت خودروهای داخلی جلوگیری خواهد کرد.

به هر حال فراموش نکنیم موضوع تنظیم بازار خودرو و پاسخگویی به تقاضای مشتریان، علاوه بر موارد یاد شده به عوامل دیگری نیز وابسته است که از جمله آنها افزایش عرضه خودرو، حذف انتظارات تورمی از بازار و بازگرداندن آن از یک کالای سرمایه‌‌‌ای به کالای مصرفی قابل ذکر است.

بررسی‌‌‌ بازارهای منطقه هم نشان می‌دهد هم‌‌‌اکنون خودروهای چینی که در ایران بین ۵۰۰‌میلیون تا یک‌میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌‌‌اند، در حاشیه خلیج‌فارس زیر ۳۰۰‌میلیون تومان به فروش می‌‌‌روند.

به‌‌‌طور مثال خودروی چری آریزو ۵ که هم‌‌‌اکنون توسط نمایندگی رسمی آن در ایران بیش از ۷۰۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، در امارات با قیمتی معادل ۲۸۰‌میلیون تومان به فروش می‌‌‌رسد، یعنی هم‌‌‌قیمت سمند صفر در بازار ایران! این در حالی است که این خودروی چینی دارای تمامی آپشن‌‌‌های روز دنیا همچون گیربکس اتوماتیک و رفاهی و ایمنی بالاست، اما سمند، خودروی طراحی‌‌‌شده در چند دهه قبل است که هیچ آپشن به‌‌‌روزی روی آن نصب نیست.