لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم گفت: یکی از آفت‌های صنعت خودرو در کشور عدم رقابت در تولید خودرو و انحصار تولید است. بنابراین‌ کشور ما در کیفیت خودرو و البته قیمت ارائه موفق نبوده است. مجلس مشروط به عدم تعهد ارزی واردات خودرو را آزاد کرد تا از طریق صادرات قطعات خودرو یا مجراهای دیگر میزان واردات خودروی خارجی را افزایش دهد.

این عضو مجمع نمایندگان زنجان در مجلس افزایش واردات خودرو را مثبت دانست و گفت: ما برای تنظیم بازار، نیازمند واردات هستیم.

هر گاه عرضه و تقاضای بازار به هم بخورد، برای تنظیم بازار چاره‌جویی می‌شود. عرضه و تقاضای ما در کشور در صنعت خودرو دچار مشکل شده است. اگر همه خودرو‌سازان ما با هم متحد شوند، نمی‌توانند یک میلیون خودرو هم تولید کنند. ما کمتر از یک میلیون خودرو تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی ما شامل هر نوع خودرو نمی‌شود، گفت: خودروهایی که در راه‌سازی استفاده می‌شود یا نیروهای نظامی و انتظامی استفاده می‌کنند و البته خودروهایی که برای راه‌های صعب‌العبور است، در کشور تولید نمی‌شود. بنابراین نیازمند واردات هستیم.

سیاهکلی افزود: واردات عاقلانه که به تولید داخل ضربه نزند، مدنظر مجلس است. امیدوارم شورای نگهبان در جهت شکست حباب بازار این مصوبه را قبول کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت متصدی اجرای این مصوبه است.

نماینده مردم قزوین در مجلس در پایان درباره اظهارنظر وزیر صمت مبنی بر اینکه وزارتخانه برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد، گفت: وزیر سیاست‌گذار در این زمینه نیست. وزیر مجری قانون است. اگر وزیر صمت چنین سخنی گفته باشد، از چارچوب وظایف ایشان خارج است. ایشان حق زدن چنین حرفی را ندارد. اگر قانون نهایتا مصوب شود، قطعا اجرایی خواهد شد.