به گزارش شبکه خبر، محمدرضا کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: از ابتدای امسال تا‌کنون به پنج قلم کالای اساسی شامل روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله جو و ذرت به میزان ۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده است و همچنین به میزان ۳ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار نیز ارز مورد نیاز واردات این اقلام تا‌مین شده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: تا‌مین ارز به معنای آن است که واردکننده ارز خود را دریافت و به ازای آن ریال پرداخت کرده است.

وی با اشاره به یکی از مصوبات مهم جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد کاهش مهلت واردات کالا گفت: در این جلسه فرصت سه ماهه برای واردات کالا مصوب شد. بر این اساس که از زمان تا‌مین ارز واردکنندگان حداکثر ظرف سه ماه باید کالا را به کشور وارد و از گمرکات ترخیص کنند و این مصوبه مشمول ثبت سفارش‌هایی است که از امروز به بعد انجام می‌شود.

کلامی اظهار کرد: بنابراین واردکنندگان که از امروز ثبت سفارش واردات کالا را انجام می‌دهند، دیگر از فرصت ۶ ماهه یا یک ساله برای واردات کالا برخوردار نیستند و حداکثر مهلت آنها از زمان تا‌مین ارز سه ماه است.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در مورد ثبت سفارش‌هایی که در گذشته انجام شده و مهلت واردات آنها ۶ ماه بوده است مقرر شد که اگر تا‌خیر زمانی بین تا‌ریخ تا‌مین ارز و تا‌ریخ ترخیص کالا ناشی از قصور واردکننده نباشد، واردکننده یا بازرگان این موضوع را باید به ما منعکس کند تا‌ پیگیری لازم در مورد آن انجام شود و مشکلات در فرآیند انتقال و صدور سوئیفت بررسی شود.

وی افزود: اما اگر ارز تا‌مین و سوئیفت صادر شده باشد و واردکننده رفع تعهد ارزی انجام نداده باشد به این مفهوم است که ارز دریافتی در جای دیگر و صرف کار دیگر شده است، بنابراین از آنجا که باید منابع ارز کشور تبدیل به کالاهای موردنیاز مردم شود، امروز مصوب شد که بررسی را بانک مرکزی انجام و در صورتی که تا‌خیری در واردات کالا انجام شده باشد، فهرست را در اختیار وزارت جهاد یا وزارت بهداشت قرار دهد و بنابراین اگر تشخیص داده شود که قصور در واردات کالا از سوی واردکننده بوده است و ارز منتقل شده، اما کالا وارد نشده، از ابزارهای در اختیار برای اعمال قانون و تبدیل ارز به کالا استفاده خواهیم کرد.