به گزارش رویترز، نتایج بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که پیش‌بینی برای فروش جهانی خودروهای سبک تا ۸/ ۸۵ میلیون دستگاه کاهش ‌‌‌یابد زیرا افزایش قیمت‌های نفت و آلومینیوم می‌تواند خریداران را از هزینه‌‌‌کردن برای خودروها و کامیون‌‌‌های جدید منصرف کند. صنعت خودرو همچنان با کمبود جهانی تراشه مقابله می‌کند و این عاملی برای کاهش تولید بوده است، اگرچه قیمت‌های بالای خودرو تا حدی این تاثیر را جبران کرده است. جف شوستر، رئیس بخش پیش‌بینی شرکت تحلیل ال‌‌‌ام‌‌‌سی گفت: عرضه و قیمت خودروها در سراسر جهان بر اساس شدت و مدت درگیری در اوکراین تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.

انتظار می‌رود خرده‌‌‌فروشی برای خودروهای جدید در ماه فوریه در ایالات‌‌‌متحده با ۷/ ۵ درصد کاهش به ۹۲۲‌هزار و ۱۰۰ دستگاه برسد اما بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ حجم فروش جهانی خودروهای سبک ۵‌درصد افزایش یابد. خبر دیگر اینکه به دنبال بحران اوکراین و نگرانی‌های به وجود آمده درمورد کمبود قطعات، بسیاری از خودروسازان فعالیت خود را مخصوصا در روسیه و اوکراین متوقف کرده‌اند.

بر این اساس چند شرکت از جمله خودروسازی‌‌‌های فولکس‌‌‌واگن و رنو و همچنین شرکت تولید لاستیک نوکیان‌‌‌تایرز در روز جمعه از طرح خود برای تعطیلی یا انتقال تولید پس ‌‌‌از حمله روسیه به اوکراین خبر دادند.

آمریکا روز پنج‌شنبه با محدود کردن صادرات روسیه اعلام کرد دسترسی این کشور به صادرات جهانی کالاهای مختلف از محصولات الکترونیکی و کامپیوتر گرفته تا نیمه‌‌‌رساناها و قطعات هواپیما محدود می‌شود. به‌‌‌این‌‌‌ترتیب شرکت‌ها طرح‌‌‌های تولیدی خود را متوقف کرده یا به‌‌‌دنبال خطوط جایگزین هستند. شرکت فولکس‌‌‌واگن آلمان اعلام کرد تولید در دو کارخانه در آلمان را به‌‌‌دنبال تاخیر در دریافت قطعات ساخته‌‌‌شده در اوکراین متوقف می‌کند. شرکت رنوی فرانسه اعلام کرد برخی فعالیت‌های خود در کارخانه مونتاژ خودرو در روسیه را در هفته آینده به‌‌‌خاطر مشکلات لجستیکی به وجودآمده و کمبود قطعات، متوقف می‌کند. طبق گفته سخنگوی این شرکت، درگیری‌‌‌ بین روسیه و اوکراین انتقال قطعات با کامیون را مختل کرده است.

شرکت خودروسازی اوتوواز روسیه تحت کنترل رنو هم اعلام کرد برخی از خطوط مونتاژ خود را در یک کارخانه در مرکز روسیه به‌‌‌خاطر کمبود قطعات الکترونیکی متوقف می‌کند. شرکت خودروسازی نوکیا فنلاند هم تولید برخی محصولات اساسی را از روسیه به فنلاند و آمریکا منتقل می‌کند تا آماده تحریم‌های احتمالی پس‌‌‌از حمله روسیه به اوکراین باشد. شرکت صنایع الکتریکی سومیتوموی ژاپن که ۶۰۰‌هزار نیروی کار در اوکراین دارد اعلام کرد فعالیت در کارخانه‌‌‌های خود را در اوکراین متوقف کرده و در فکر جایگزین کردن منابع عرضه خود است. یکی از نگرانی‌های زنجیره عرضه برای خودروسازان که با درگیری در اوکراین به‌‌‌وجودآمده، تامین فلزاتی مانند پالادیوم، پلاتین و رودیم است که در خودروسازی به کار می‌‌‌روند. روسیه ۳۸‌درصد پالادیوم دنیا را تولید می‌کند.