اتحاد رنو و جیلی

 در بیانیه خبری مشترک جیلی و رنو آمده است: این تعامل، نشان از گام رو به جلو در تلاش‌های بین دو گروه خودروسازی برای تولید مدل‌هایی با آلایندگی کم و افزایش نفوذ برندهای هیبریدی-برقی HEV در بازار آسیاست.

سرواژه HEV از سه واژه hybrid electric vehicles ساخته شده است و در واقع فناوری‌های دوگانه‌سوز بنزینی-برقی را شامل می‌شود. برای رنو که از سال گذشته وارد این معامله جوینت‌ونچر شده، هدف تقویت رنو-سامسونگ در کره‌جنوبی است که خیلی هم موفق از آب در نیامده است.

الان دو دهه است که رنو با گروه سامسونگ برای ایجاد یک برند محلی تلاش می‌کند تا در بازار کره‌جنوبی حضور داشته باشد. رنو-سامسونگ به دنبال تولید خودروهای هیبریدی با جیلی است تا بتواند در منطقه تعرفه آزاد ایالات متحده آمریکا فروش داشته باشد.

رنو برای بقا دست و پا می‌‌‌زند و باید به عملیات خود شکل جدیدی بدهد و خود را برای شیفت به خودروهای برقی آماده کند. کاهش مشاغل در فرانسه کار آسانی نیست، برای همین هم گفت‌‌‌وگوها با اتحادیه‌‌‌های کارگری از مدت‌ها قبل شروع شده و به احتمال زیاد در ۲سال پیش رو اتفاق می‌‌‌افتد. بر اساس بیانیه خبری چند ماه پیش رنو، ۱۶۰۰ نفر از کسانی که شغل خود را از دست می‌دهند از بخش مهندسی و ۴۰۰ نفر از بخش پشتیبانی هستند. البته در ازای از دست رفتن این ۲هزار شغل، ۲۵۰۰ شغل جدید در بخش‌‌‌های علوم داده و شیمی باتری ایجاد می‌شود.