جیم فارلی مدیرعامل فورد روز ۱۹ نوامبر گفت قرار است فورد بدون اتکا به دیگران، خودش خودروهای برقی طراحی و تولید کند. هرچند این خبر باعث شد قیمت سهم فورد، مختصری کاهش و ارزش ریویان ۴ درصد رشد پیدا کند اما در بلندمدت به نفع فورد خواهد بود. بعد از چند سال زحمت و سرمایه‌گذاری فورد در ریویان برای برنامه‌ریزی و طراحی مشترک خودروی برقی، هفته گذشته فورد به‌طور رسمی، بند ناف ریویان را برید و حالا راه این دو در تولید خودروهای برقی از هم سوا شده است. فارلی در این زمینه گفت: «ما اطمینان پیدا کرده‌ایم که توانایی برنده شدن در عرصه خودروهای برقی را داریم.» وی می‌گوید، وضعیت با دو سال پیش که اتحاد راهبردی [فورد و ریویان] شکل گرفت خیلی فرق کرده، «توانایی‌های ما، مسیر دو برند، و حالا ما بیشتر مطمئن هستیم که چه باید انجام دهیم.» جالب اینجا است که ارزش بازار سهام ریویان به ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده که از ارزش فورد یعنی ۲/  ۷۸ میلیارد دلار بیشتر شده است.

حالا ریویان از لحاظ ارزش سهام، بعد از تسلا و فولکس به مقام سوم در صنعت خودرو رسیده است. تحویل پیکاپ‌های R۱T با قیمت پایه ۶۷ هزار دلار این ماه به تاخیر افتاده است که دلیل آن مشکلات زنجیره تامین عنوان شده است تا جایی که برخی از تحویل‌های پیش‌خرید وانت ریویان به سال ۲۰۲۳ موکول شده است. در اواخر ماه سپتامبر، فورد اعلام کرد که با شرکت باتری‌سازی کره‌ای «اس کی اینویشن» سرمایه‌گذاری مشترک به ارزش ۴/  ۱۱میلیارد دلار خواهد داشت. این سرمایه‌گذاری شامل ساخت کارخانه به مساحت ۶ مایل مربع برای تولید باتری و خودروی برقی در کنتاکی آمریکا است که نام آن را «شهر بیضی آبی» Blue Oval City [لوگوی آبی فورد] گذاشته‌اند. همچنین یک کارخانه باتری دیگر در کنتاکی به ارزش ۸/  ۵ میلیارد دلار در حال ساخت است. تولید اولیه باتری‌های این کارخانه ۱۲۹ گیگاوات-ساعت یعنی ۵/  ۲برابر ظرفیت تولید تسلا در برلین با نام «گیگافکتوری» است. فورد ابتدا با تولید سه محصول برقی آغاز می‌کند که یکی از آنها لایتنینگ اف-۱۵۰ است. تا سال ۲۰۳۰ هم نیمی از خطوط تولید فورد، خودروهای برقی تولید خواهند کرد.

با این همه برنامه‌ای که فورد پیش روی خودش دارد، همکاری با ریویان بیش از اندازه به حساب می‌آید. جدایی فورد از ریویان می‌تواند برنامه‌های برقی فورد را به‌شدت تقویت کند و به عبارتی سونامی پول نقد به سمت فورد سرازیر خواهد شد. بدون جدا شدن از ریویان، چنین فرصتی برای فورد فراهم نبود. فورد از سال ۲۰۱۹ سهام ریویان را خریداری می‌کرد و تا چندی به این کار خود ادامه داد که به تدریج به ۱۲ درصد از سهم ریویان رسید که معادل ۱۰۲ میلیون سهم از ۸۲۰ میلیون سهم ریویان است. به‌طور متوسط می‌توان گفت هر سهم از ریویان برای فورد ۰۴/  ۸دلار خرج برداشته است. حال هر سهم ریویان ۱۲۸ دلار ارزش‌گذاری شده است. یعنی ۱۰۲ میلیون سهم فورد با یک حساب سرانگشتی ۱۳ میلیارد دلار می‌ارزد. این حجم از نقدینگی می‌تواند به برنامه‌های خود فورد شتاب ببخشد. البته فورد در حال حاضر احتیاجی به فروش سهم خود در ریویان ندارد و حتی احتمال چنین تصمیمی را هم مطرح نکرده است.