طرح آزادسازی واردات خودرو که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه شده، از اوایل شهریور بر سر زبان‌ها افتاد و مجلسی‌ها سرانجام یک هفته مانده به پایان تابستان، آن را تصویب کردند. طبق این مصوبه، واردات خودرو مشروط بر اینکه منجر به خروج ارز از کشور نشود، آزاد و قرار شد شورای رقابت مسوولیت تعیین نوع و تعداد خودروهای وارداتی را (هر شش ماه یکبار) بر عهده بگیرد.

این مصوبه برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد، با این حال شورا دو ایراد کلی را به آن گرفت. ایراد نخست با منشأ ارز در ارتباط بود و ایراد دوم هم به دستورالعمل اجرایی مربوط می‌شد. البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست کلی نظام نیز ایرادات‌ دیگری را به مصوبه واردات خودرو وارد و آن را در تضاد با اقتصاد مقاومتی دانست.

 با این حال کارشناسان اعلام کردند اگر مجلس بتواند ایرادات شورای نگهبان را رفع کند، راه برای اجرای مصوبه آزادسازی واردات خودرو باز خواهد شد. طراحان اصلی مصوبه واردات خودرو، پس از ایرادات شورای نگهبان به مصوبه موردنظر، با اطمینان از رفع آنها صحبت به میان آوردند و حالا باید منتظر ماند و دید آیا در نهایت واردات خودرو پس از سه سال و اندی آزاد خواهد شد یا نه.

هفته گذشته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد اصلاحاتی در مصوبه واردات خودرو با توجه به ایرادات شورای نگهبان، انجام شده و حالا شاید فردا روز نهایی شدن آن جهت ارائه به صحن علنی مجلس باشد.