بر اساس گزارش ارزشیابی کیفی صورت‌گرفته از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI) در گروه خودروهای سنگین و وانت‌های تولیدی تیرماه امسال، خودروهای سنگین، به‌ویژه کامیونت‌ها و کشنده‌ها دارای کیفیت مناسبی هستند و پنج یا چهار ستاره‌اند. در مقابل، وانت‌ها در قعر جدول کیفی قرار دارند، به نحوی که هنوز وانت با سطح کیفی یک‌ستاره هم تولید می‌شود.

بر اساس ارزیابی صورت‌گرفته، در بخش مسافربری در گروه خودروهای مینی‌بوس و میدل‌باس، مینی‌بوس پگاسوز تولید گروه بهمن‌دیزل و مینی‌بوس آرین تولید ایران‌خودرو دیزل سه ستاره از پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بخش مسافربری و در گروه اتوبوس‌های شهری، اتوبوس ATROS ایران‌خودرو دیزل نسبت به گذشته ارتقای کیفی داشته و از سطح کیفی سه‌ستاره‌ به دسته خودروهای چهارستاره کیفی پیوسته است.

در گروه خودروهای باری و در بخش کامیونت‌ها، کامیونت‌های ایسوزو تمام پنج‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌ و کامیونت شیلر بهمن‌دیزل و کامیونت الوند سایپادیزل چهار ستاره‌ شده‌اند. در بخش کامیون‌ها نیز طبق ارزیابی صورت‌گرفته، به‌ترتیب کامیون ایسوزوی بهمن‌دیزل چهار ستاره کیفی و کامیون بنز WH ایران‌خودرو دیزل سه ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در دسته کشنده‌ها نیز خودروی دیما شرکت دیمادیزل، نیوفوتن ایران‌دیزل، FAW سیباموتور و سیتراک شرکت پیلسان همگی چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. اما وانت‌ها در سطح پایینی از کیفیت تولید می‌شوند و بهترین آنها بیش از سه ستاره ندارد.

طبق گزارش کیفی تیر، وانت سایپا ۱۵۱ (سایپا بن‌رو)، وانت کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین تیپ ۳ و وانت کارا ۲۰۰۰ دوکابین تیپ ۳ (تولید بهمن موتور) توانسته‌اند سه ستاره از پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص دهند و باکیفیت‌ترین وانت‌های تولید داخل باشند.

پایین‌ترین سطح کیفی در تولید وانت‌ها همچنان متعلق به وانت نیسان تک‌سوز آپشنال و دوگانه‌سوز آپشنال تولید گروه خودروسازی زامیاد است که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.