در بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا، کشور چین، فشارهای حکومتی به شدت افزایش یافته و موضوع مدیریت اطلاعات به شدت جدی گرفته شده است. در دهه اخیر، خودروها به انواعی از حسگرها [سنسور]، دوربین‌ها و رادار مجهز شده‌اند تا ایمنی راننده و سرنشین را بالا برده، به کیفیت و راحتی رانندگی بیفزایند و باعث کاهش ترافیک شدید و بهبود تردد روان خودروها شوند. اما این داده‌های گردآوری شده از طریق اینترنت به شبکه‌های کامپیوتری خودروسازان هم ارسال می‌شود تا از این داده‌ها برای بهبود نرم‌افزارها و فناوری‌های خود بهره مند شوند. ظهور هر فناوری جدید علاوه بر مزایا، معایبی هم دارد و بزرگ‌ترین عیب این گردآوری و ذخیره اطلاعات خودرویی، لطمه به حریم خصوصی و بالا رفتن توانایی جاسوسان و خلاف کاران هم هست. شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا که در شانگهای چین هم کارخانه دارد، این روزها به شدت زیر ذره بین چینی‌ها قرار گرفته است و چگونگی ذخیره‌سازی و استفاده از داده‌های خودرویی در تسلا،‌ با ذائقه چینی‌ها جور در نمی‌آید. هفته گذشته ممنوعیت ورود خودروهای تسلا به اماکن دولتی در چین گزارش شده بود که کارکنان دولتی حق ورود با تسلا به محوطه پارکینگ ساختمان‌های دولتی را ندارند. در عمل این ممنوعیت ورود چند ماه پیش از مکان‌های نظامی در چین آغاز شد اما از هفته گذشته دامنه مکان هایی که ورود تسلا به آنها قدغن شده، رو به افزایش است. دلیل آنها هم، دوربین‌های نصب شده روی تسلا است که تصاویر ضبط شده را از طریق اینترنت به کمپانی تسلا ارسال می‌کند.

تسلا هم سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که در حال ایجاد یک سایت کامپیوتری در چین است که تمام اطلاعات به وجود آمده در خودروهای تسلای فروخته شده، فقط در این سایت ذخیره شوند. سایر خودروسازان جهانی هم همین کار را کرده اند.

شرکت فورد یک مرکز داده را در اواسط سال ۲۰۲۰ در چین بنا کرده و تمامی اطلاعات ذخیره شده در چین را نگهداری می‌کند.

 ب‌ام‌و هم از وجود مراکز ذخیره اطلاعات بومی و محلی در چین خبر داده اما نگفته که از چه زمانی این کار را شروع کرده است. دایملر –کمپانی مادر مرسدس بنز- هم یک مرکز اختصاصی ذخیره داده در چین دارد که تمامی داده‌های خودروهای فروخته شده در چین را در آن مرکز نگهداری می‌کند. جنرال موتورز و تویوتا از اظهار نظر در این زمینه خودداری می‌کنند و نمی‌گویند که داده‌های خودرویی در چین را چگونه اداره و مدیریت می‌کنند. رنو هم می‌گوید هنوز در چین مرکز ذخیره داده بنا نکرده است. نیسان و استلانتیس –اتحاد پژوسیتروئن با فیات کرایسلر- هم می‌گویند تابع قوانین چین هستند و از ارائه جزئیات بیشتر خودداری می‌کنند. گروه خودروسازی فولکس واگن هم می‌گوید رعایت قوانین حفاظت داده‌ها برای دوران دگردیسی به عصر دیجیتالی موفق بسیار حیاتی است اما در محیط و شرایطی که قوانین و مقررات به سرعت در حال تغییر و تحول هستند، اظهار نظر در مورد جزئیات این موضوع خیلی زود است. هیچ یک از خودروسازان نمی‌گویند که داده‌های ذخیره شده را با دفاتر خارج از چین به اشتراک می‌گذارند یا نه. هوندا و هیوندایی از اظهار نظر در این مورد خودداری می‌کنند. چین در سال ۲۰۱۷ یک قانون امنیت سایبری را معرفی کرد که در آن همه کمپانی‌ها لازم است کلیه اطلاعات در حال ذخیره را در داخل خود چین ذخیره کنند و حق اشتراک گذاری آن را ندارند. اما این قوانین پیش از ظهور خودروهای هوشمند وایجاد دغدغه در بین خودروسازان بود. مقررات حفاظت داده‌های عمومی اتحادیه اروپا European Union’s General Data Protection Regulation هم قوانین بسیار سختگیرانه‌ای را درخصوص چگونگی جمع آوری و ذخیره اطلاعات وضع کرده است. هنوز معلوم نیست این قوانین و الزامات چین چه تاثیری روی تحقیقات و توسعه مدل‌ها و فناوری‌های جدید برجا می‌گذارد. ذخیره و ارسال داده‌ها و اطلاعات بین دفاتر و مراکز خودروسازان درچین و مقر کشورهای سازنده، خیلی متداول و رایج است و این اطلاعات برای توسعه و تکوین مدل‌ها و فناوری‌های جدید خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.