یک سال پیش، این دو کمپانی صحبت از ادغام ولوو در جیلی می‌کردند تا‌ ولوو بتواند در بازار سهامی عام در دسترس همگان قرار گیرد، مخصوصا در شرایطی که خودروسازان جهانی به‌دنبال تشکیل اتحاد هستند و دلیل آن هم دوران سخت‌گذار از خودروهای بنزینی به برقی است و خودروسازان نیاز شدیدی به سرمایه‌گذاری دارند. در حال حاضر قوانین آلایندگی هر سال سخت‌تر می‌شوند و رقابت در عرصه خودران‌ها [خودروهایی که نیاز به راننده ندارند] هر سال پیچیده‌تر و سخت‌تر. حالا که برنامه‌های ادغام ولوو در جیلی بعد از «بررسی دقیق گزینه‌های موجود» فعلا منتفی شده، قرار است هر دو شرکت ساختار بنگاهی جداگانه موجود خود را حفظ کنند اما برای کاهش هزینه تحقیق و نوآوری، کمپانی جدیدی تاسیس می‌کنند که در آن عملیات تولید قوای محرکه به‌صورت مشترک انجام شود. این شرکت جدید از همین سال ۲۰۲۱ به مرحله عملیاتی می‌رسد و قرار است این شرکت موتور، سامانه انتقال قدرت [گیربکس] و سامانه‌های هیبریدی بنزینی-برقی را برای هر دو کمپانی تامین کند و اگر خودروساز دیگر هم تمایل داشت برای آنها نیز تامین شود.  هاکان ساموئلسن، مدیرعامل ولوو در یک کنفرانس خبری مشترک با جیلی گفت: «باور راسخ دارم که این ترکیب بهترین حالت است و برای هر دو کمپانی بهتری راه رو به جلو است.»

در این کنفرانس خبری از مدیرعامل ولوو سوال شد که آیا سهام ولوو در بازار بورس در معرض خرید همگان قرار می‌گیرد که در جواب گفت هنوز در حال حاضر برنامه‌ای برای آن وجود ندارد. این دو کمپانی ناچارند تمرکز خود را روی توسعه یا برون سپاری یا منبع‌یابی برای نسل جدید فناوری‌ها قرار دهند؛ فناوری‌هایی از قبیل «متصل بودن» [به شبکه‌های اینترنتی]، خودران، اشتراک سواری، برقی‌سازی و... با اینکه ادغام ولوو در جیلی منتفی است دو شرکت از انتشار جزئیات در مورد میزان کاهش هزینه در اثر همکاری مشترک، خودداری می‌کنند. حاصل تحقیقات و نوآوری مشترک جیلی و ولوو پلت‌فرم تولید محصول جدیدی است که نام آن را «معماری مدولار فشرده» Compact Modular Architecture)CMA) گذاشته‌اند. روی این پلت‌فرم می‌توانند انواعی از خودروهای جمع و جور طراحی کنند و با وجودی که چیدمان آن به چیدمان مکانیکی شباهت دارد، اما سرعت آن بیشتر و هزینه‌های آن کمتر است.

سال ۲۰۲۰، تعداد فروش برند جیلی به رقم ۳۲/ ۱ میلیون دستگاه و رقم فروش برند ولوو به ۶۶۱ هزار و ۷۱۳ دستگاه رسید. جیلی برنامه‌ریزی کرده است که سرمایه خود را ۲۰ میلیارد یوآن (۹۳/ ۲ میلیارد دلار) افزایش دهد و این کار را از فروش سهام عام خود در بازار شانگهای انجام می‌دهد که شباهت زیادی به نزدک در نیویورک دارد. گویی شنگ یویی، مدیرعامل جیلی اعتقاد دارد که این افزایش سرمایه تاثیری در همکاری‌های جدیدش با ولوو ندارد. شاید این موضوع ارزش یادآوری داشته باشد که گروه هلدینگ ژیجیانگ جیلی که در ایالت هانگژوی چین مستقر است، کمپانی مادر خودروسازی جیلی است و در سال ۲۰۱۰، شرکت خودروسازی ولوو کارز را از فورد موتور آمریکا خرید. هلدینگ ژیجیانگ جیلی همچنین در شرکت دایملر [کمپانی مادر مرسدس بنز] و شرکت خودروسازی مالزیایی پروتون هم سهم دارد.