تولید دوگانه‌سوزها رشد کرد

در حال حاضر تنها ایران خودرویی‌ها اقدام به تولید خودروی دوگانه‌سوز می‌کنند و خبری از تولید محصولات دوگانه‌سوز سایپا نیست. 

در ایران خودرو تنها سه سایت ایران خودروی خراسان، ایران خودروی تبریز و خودروسازی فردا (سایت ایران خودرو در سمنان که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود) تولید دوگانه‌سوزها را در برنامه دارند. سه سایت یادشده در مجموع 9 هزار و 993 دستگاه انواع خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند. این میزان تولید در قیاس با 5 هزار و 997 دستگاه دوگانه‌سوز تولید شده تا پایان تیر 98 نشان‌دهنده رشد 5/ 66 درصدی تولید خودروی دوگانه‌سوز است.

سایت شرقی ایران خودرو به تولید پژو 405 دوگانه‌سوز مشغول است.

این سایت توانسته تا پایان تیرماه سال‌جاری تولید 5 هزار و 515 دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز را در خطوط تولید خود نهایی کند. این میزان تولید در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از رشد 5/ 57 درصدی حکایت دارد. همچنین آبی‌پوش‌های خراسان تا پایان تیر98 تعداد هزار و 501 پژو405 دوگانه‌سوز تولید کنند.

از خراسان به تبریز برویم و ببینیم سایت ایران خودرو در تبریز چه آماری در تولید دوگانه‌سوزها از خود به جای گذاشته است. این سایت خودروساز تولید سمند دوگانه‌سوز را در برنامه دارد.

آبی‌های تبریز توانسته‌اند تا پایان تیر امسال تولید 2 هزار و 933 دستگاه سمند دوگانه‌سوز را نهایی کنند. تولید این تعداد خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان‌دهنده رشد تولید 5/ 99 درصدی سمند دوگانه‌سوز در این سایت خودروساز است. 

تبریزی‌ها تا پایان تیر ماه سال گذشته 1470 دستگاه سمند دوگانه‌سوز تولید کرده بودند. سایت اتومبیل سازی فردا در سمنان پژوپارس دوگانه‌سوز تولید می‌کند. این سایت که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، توانسته تا پایان چهارمین ماه سال‌جاری تولید هزار و 545 دستگاه پژو پارس دوگانه‌سوز را نهایی کند. مقایسه آمار تولید یادشده امسال با هزار و 26 دستگاه پژو پارس دوگانه‌سوزی که این سایت سمنانی طی 4 ماهه 98 تولید کرده است، نشان می‌دهد که این سایت با رشد 5/ 50 درصدی روبه‌رو بوده است. اما آمار دوگانه‌سوزها در شرایطی تا تیرماه امسال روند صعودی داشته که ظاهرا ایران خودرو در تولید و تحویل این محصولات در مردادماه با مشکل مواجه شده است؛ به‌طوری‌که روز گذشته مدیر پیش توسعه و تکوین محصول ایران خودرو با تایید تاخیر در تولید و تحویل خودرو‌های دوگانه‌سوز دلیل آن را کمبود مواد اولیه موردنیاز برای تولید کاتالیست عنوان کرده است. 

رحیمی ندوشن تاکید کرده که کار بردن فلز گرانبهای پلاتین در کاتالیست خودرو‌های دوگانه‌سوز با توجه به تحریم‌های بین‌المللی دچار وقفه شده است و همین مساله مانعی در تامین به موقع مواد اولیه کاتالیست این خودرو‌ها ایجاد کرده است.

رحیمی ندوشن همچنین پیش‌بینی کرده که از دو هفته آینده با رفع چالش تامین مواد اولیه موردنیاز برای کاتالیست این خودروها تولید و تحویل دوگانه‌سوزها به مشتریان از سرگرفته خواهد شد.

به گفته مدیر پیش‌توسعه و تکوین محصول ایران خودرو چنانچه مساله تامین مواد اولیه برای تولید کاتالیست دوگانه‌سوزها رفع شود این خودروها در سال‌جاری برای شماره‌گذاری مشکلی ندارند؛ زیرا مجوزهای لازم برای پلاک کردن این خودروها براساس استانداردهای یورو 5 اخذ شده است.