حدود یک‌سال پیش نیز وزارت دفاع قراردادی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین اقلام حساس خودرو همچون ECU با خودروسازان منعقد کرده بود. به این ترتیب با توجه به توانمندی وزارت دفاع و سپاه در ساخت قطعات حساس، از این پس باید شاهد حضور نیروهای نظامی در تولید بخشی از قطعات خودرو باشیم. اما روز گذشته همزمان با انتشار اخبار مربوط به نشست مشترک فرمانده نیروی هوافضای سپاه انقلاب اسلامی ایران با سرپرست وزارت صمت، معاونان و مدیران عامل خودروسازان کشور خبرگزاری فارس نیز در گزارشی اعلام کرد برخی مخاطبان این خبرگزاری با ثبت سوژه‌ای با عنوان «با ورود سپاه، صنعت خودرو پرفروغ خواهد شد» این موضوع را مطرح کرده‌اند که سپاه با قابلیت‌های بالایی که در عرصه نظامی دارد، به راحتی می‌تواند در زمینه خودروسازی هم ورود کرده و بدرخشد و خودروی ایمن و مناسب با فناوری‌های پیشرفته بسازد.

اما در جلسه روز دوشنبه فرمانده نیروی هوافضای سپاه انقلاب اسلامی با مسوولان صنعتی و خودروسازان چه گذشت. در این زمینه «ایسنا» گزارش داده که در نشست مذکور امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضا با اشاره به کمک‌هایی که صنعت خودرو در طول ۸ سال دفاع مقدس به نیروهای نظامی کرده عنوان کرده که امروز تکلیف صنایع دفاعی، کمک به اقتصاد و صنعت کشور است.

این فرمانده نظامی با اشاره به تحریم صنعت خودرو افزود: تحریم‌های صنعت خودرو تبعاتی برای خودروسازان داشت و طی دو سال گذشته شاهد بودیم که پارکینگ‌های خودروسازان مملو از خودروهای ناقص بود. حاجی‌زاده ادامه داد: قرار است کمیته‌های مشترکی در حوزه خودرو تشکیل شود تا به این طریق بتوانیم تجربیات خود را در بخش تحقیقاتی به شرکت‌های خودروساز منتقل کنیم.

فرمانده هوا فضای سپاه با اشاره به محورهای مورد توافق میان این نهاد نظامی و خودروسازان گفت: باید در بحث افزایش کیفی، ارزان‌سازی، کاهش مصرف سوخت و بومی‌سازی قطعات اقدامات بیشتری صورت گیرد. حاجی‌زاده در ارتباط با نحوه ورود نهاد تحت مدیریتش به قطعه‌سازی گفت: تجربیات خوبی در حوزه الکتریکی و الکترونیکی در هوا فضای سپاه وجود دارد بنابراین حضور سپاه در قطعه‌سازی می‌تواند به‌صورت فیزیکی باشد و هم در بعد انتقال دانش و تجربه به شرکت‌های خودروساز کمک کنیم.

این فرمانده سپاه انحصار در قطعه‌سازی را آفتی برای این صنعت دانسته و افزود: انحصار در قطعه‌سازی فساد به‌دنبال خواهد داشت.  

در ادامه این نشست، حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت به‌کارگیری ظرفیت‌های مشترک همکاری برای توسعه بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور و به‌ویژه در حوزه خودروسازی تاکید کرد و گفت: مجموعه صنایع نظامی و به‌ویژه صنایع موشکی کشور، در لبه دانش قرار گرفته و باعث شده‌اند تا کشور به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت، در سطح بین‌المللی شناخته شود، بنابراین باید از این الگوی پیشرو و موفق، در توسعه دیگر صنایع بهره گرفت. سرپرست وزارت صمت ادامه داد: همچنین موضوع مورد توجه، ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های پراکنده هر دو حوزه است و در همین راستا، با دستگاه‌های نظامی و نهادهای عمومی جلسات متعددی برگزار شده تا بتوان ارتباط منطقی و همراه با هم‌افزایی بین ظرفیت‌های دو طرف را برقرار کرد.