حالا آن‌طور که دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، معاون اول رئیس‌جمهوری درخواست وزارت صمت و خودروسازان برای تعویق استاندارد آلایندگی یورو۵ را به کمیسیون‌های زیربنایی ارجاع داده است. بهزاد اشجعی تاکید کرد: طبق روال معمول، نظر این کمیسیون‌ها به هیات دولت ارسال و آنجا تصمیم نهایی در مورد اجرا یا تعویق استاندارد موردنظر گرفته خواهد شد. 

اواخر آذرماه بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به ایران‌خودرو خواستار توقف پیش‌فروش محصولات این شرکت با موعد تحویل سال ۹۹ شد. ربط این ماجرا به داستان یورو۵ این بود که محصولات پیش‌فروش شده توسط ایران‌خودرو، قید استاندارد آلایندگی یورو۵ را نداشتند. در واقع این شرکت محصولات یورو۴ خود را پیش‌فروش کرده بود، آن هم در‌حالی‌که خودروسازان و سازمان محیط‌زیست، بر سر اجرای استاندارد یورو۵ از ابتدای ۹۹ به توافق رسیده بودند.  از همین‌رو، سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیش‌فروش‌ ایران‌خودرو با موعد تحویل سال آینده را خلاف قانون هوای پاک تشخیص داده و خواستار توقف (یا اصلاح) آن شد. 

هرچند خودروسازان کمی بعد اعلام کردند اجرای استاندارد آلایندگی یورو5 را از ابتدای سال کلید خواهند زد و حتی مراسم رونمایی از محصولات موردنظر نیز برگزار شد، با این حال اواخر اسفند سال گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری، خواستار به تعویق افتادن اجرای این استاندارد شد. چند هفته بعد خودروسازان نیز مشابه همین درخواست را مطرح و خواستار تعویق اجرای یورو5 شدند.

حرف وزارت صمت و خودروسازان این است که با توجه به تحریم و مشکلات مالی و همچنین عدم عرضه سراسری سوخت مناسب، بهتر است اجرای استاندارد یورو5 تا شش ماه پس از لغو تحریم‌ها به تعویق بیفتد. تا به امروز پاسخی رسمی به درخواست خودروسازان و وزارت صمت از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری داده نشده، اما آن طور که دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست گفته این موضوع احتمالا در هیات دولت مطرح و تصمیم نهایی در مورد آن گرفته خواهد شد.

وی همچنین در مورد اقدامات خودروسازان مبنی بر تجهیز محصولات‌شان به استاندارد یورو5 گفت: ایران‌خودرو و سایپا تقریبا برای تمام محصولات خود تاییدیه یورو5 را اخذ کرده و در حال حاضر تنها زامیاد (شرکت وابسته به سایپا) هنوز موفق به کسب این تاییدیه نشده است.

وی در نهایت تاکید کرد: تا به امروز استاندارد آلایندگی یورو5 به تعویق نیفتاده و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند، مگر آنکه هیات دولت تصمیم جدیدی در این مورد بگیرد. اشجعی این را هم گفت که سازمان حفاظت محیط‌زیست به هیچ وجه موافق تعویق اجرای استاندارد موردنظر نیست. اما سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه امکان ارتقای استاندارد در همه محصولات تولیدی خودروسازان با هزینه بسیار نازل وجود دارد، گفت: خودروسازان تصور می‌کردند با گذر زمان، سازمان محیط‌زیست هم کوتاه می‌آید و با همین تصور، اقدام به ارتقای استاندارد نکردند و با نامه‌نگاری و تعامل و لابی آنها، استاندارد موردنظر معلق مانده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکل اجرایی در این مورد وجود ندارد، ادعاهای خودروسازان را نوعی بهانه‌‌جویی دانسته است. محمدمهدی میرزایی قمی همچنین تاکید کرده که محیط‌زیست درباره قوانین مربوط به ارتقای استاندارد خودروها به هیچ عنوان از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد.