چالش‌ کشورهای در حال توسعه

اهمیت مشارکت کشورهای کمتر توسعه یافته در کارزارهای بین‌المللی زمانی درافزایش امنیت جاده‌ای آشکار می‌شود که بدانیم خودروهای تولید شده در این کشورها در مقایسه با نمونه‌های اروپایی و آمریکایی خود از نظر ایمنی وضعیت بسیار بدتری دارند. حتی تولیدات خودروسازان بزرگ نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در سال گذشته، آزمایش تصادف رو در روی خودروهای نیسان تولید شده در آمریکا و مکزیک نشان داد که خودروی تولید شده در مکزیک، فاقد تجهیزات ایمنی لازم است و قادر به حفظ جان سرنشینان نخواهد بود. به این ترتیب خودروسازان در نبود قوانین و مقررات لازم، کاهش قیمت را بهانه قصور در تامین ایمنی خودروها قرار می‌دهند. در این میان خودروهای چینی وضعیت اسفبارتری دارند. در مطالعه‌ای که به‌تازگی در آفریقای جنوبی بر روی خودروهای ارزان‌قیمت بازار انجام شده است، یک مدل از تولیدات برند چینی که نیمی از سهم آن متعلق به دولت این کشور است، حتی موفق به کسب یک ستاره هم نشد و کارشناسان اعلام کردند در صورتی این خودرو در سرعتی بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت دچار سانحه شود، زنده ماندن سرنشینان بسیار بعید خواهد بود. انتشار چنین نتایجی سبب شده است که خودروسازان چینی برای بهبود سطح ایمنی خودروهای تولیدی‌شان تحت فشار قرار بگیرند. دوازده خودروساز چینی به‌تازگی اعلام کرده‌اند از سال آینده میلادی تمام تولیدات خود را به سامانه کنترل پایداری خودرو مجهز خواهند کرد. این سامانه یکی از مهم‌ترین سامانه‌های کمپینی است موسوم به «توقف تصادفات.»

  آزمون‌های استاندارد« ان‌کپ»

نخستین بار در سال ۱۹۷۹ در آمریکا آزمایش تصادف خودرو انجام شد. از آن زمان تاکنون این رویه ادامه یافته و ان‌کپ به‌عنوان یک ارگان بی‌طرف، به‌عنوان مرجع بین‌المللی آزمون ایمنی خودروها پذیرفته شده است. هدف از انجام این آزمایش‌ها  و انتشار نتایج آن، تشویق مشتریان به خرید خودروهای ایمن‌تر است.

با استقبال خریداران آمریکایی، سالهاست که نمونه اروپایی، استرالیایی، چینی، لاتین ‌و ژاپنی این سازمان نیز تاسیس شده است و وضعیت ایمنی خودروهای رایج در هر بازار پس از انجام آزمایش‌های ‌معمول منتشر می‌شود تا راهنمای خریداران باشند. آزمایش‌های ان‌کپ شامل تصادف از جلو با مانع نرم و سخت، برخورد از بغل و نیز آزمایش سلامت سرنشینان در صورت بروز تصادف در سرعت پایین است و نتیجه این آزمایشات براساس داده‌هایی مشخص می‌شود که حسگر‌های متعدد روی آدمک‌های سرنشین خودرو ثبت می‌کنند. هر مدل خودرو، براساس امتیازی که در این آزمایش‌ها کسب کرده است، حداکثر ۵ ستاره دریافت می‌کند. به این ترتیب خودروهایی که هر ۵ ستاره را کسب کنند به‌عنوان خودروهایی ایمن شناخته خواهند شد. دو نشریه «انتخاب خودروی ایمن» و «انتخاب خودروی ایمن برای کودکان» به‌صورت سالانه توسط این ارگان منتشر می‌شود و درآن وضعیت ایمنی خودروهای رایج در بازار به اطلاع مشتریان می‌رسد. خودروها براساس میزان فروش در بازار برای آزمایش‌ها انتخاب می‌شوند و طبعا خودروهای گران‌قیمت که خریداران اندکی دارند، برای انجام این آزمایش در نظر گرفته نمی‌شوند. هدف غایی ان‌کپ، حمایت از تولید و به‌کارگیری تجهیزات ایمنی در خودروها و در نتیجه حفظ جان انسان‌ها است.

  کارزار توقف تصادفات

شورای همکاری امنیت جاده‌ای سازمان ملل، به‌منظور افزایش سطح ایمنی جاده‌ها، همکاری با سازمان‌های تخصصی را آغاز کرده است و در نهایت سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را «دهه اقدام برای افزایش امنیت جاده‌ای» نام‌گذاری کرد. کمپین «توقف تصادفات» نیز در حمایت از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و با همکاری ان‌کپ راه‌اندازی شد. کمپین «توقف تصادفات» که در سال ۲۰۱۵ آغاز شده است، بر سامانه‌هایی متمرکز شده است که تاثیرگذاری آنها درافزایش امنیت خودرو به اثبات رسیده‌اند. این سامانه‌ها عبارتند از:

  سامانه کنترل پایدار خودرو: این سامانه از لغزش یا انحراف خودرو جلوگیری می‌کند.  سامانه ترمز اضطراری خودکار: این سامانه مانع از برخورد خودرو با اشیا، خودروهای دیگر و یا عابرین پیاده می‌شود.  سامانه ترمز ABS در موتورسیکلت‌ها: این سامانه در هنگام ترمز، مانع از قفل شدن چرخ‌های موتورسیکلت می‌شود.در سال ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد از کشورها خواست تا خودروسازان را ملزم به گنجاندن سامانه کنترل پایدار در تمامی خودروها کنند. تاکنون تنها ۴۶ کشور استانداردهای لازم برای تامین ایمنی خودروها را اجباری اعلام کرده‌اند. کشورهای در حال توسعه، با وجود آمار نگران‌کننده جراحات و مرگ‌و‌میر ناشی از تصادف، حضور کمرنگی در این کارزار بین‌المللی دارند.