هایما قیمت خورد

در مصوبه مذکور آمده است که: « با عنایت به بند ۳-۱ ماده ۳ دستورالعمل شماره ۵۴۳ شورای رقابت مورخ ۱۱ بهمن سال گذشته، قیمت دو خودروی هایما S۵ و S۷ (محصولات شرکت ایران ‌‌‌خودرو) موضوع دو نامه ۳۷۰/ ۱/ ۴۰۱/ م تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری و ۳۰۲۴۸۳ مورخ چهارم خرداد سال‌جاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، پس از مقایسه با شاخص رقابت‌‌‌پذیری و بررسی در جلسه شورا با اکثریت آرا قیمت خودروهای مذکور تصویب شد.

بر این اساس قیمت هایما S۷ حدود ۸۶۲ میلیون و ۶۲۸ هزارتومان و قیمت هایما S۵ نیز ۸۴۱ میلیون و ۱۰۵‌هزار تومان تعیین شده است ».شورای رقابت ۱۷ اردیبهشت ماه در شرایطی قیمت محصولات مونتاژی را اعلام کرد که قیمت‌های تعیینی فاصله زیادی با قیمت کارخانه‌ای و بازار خودرو داشت. خودروسازان بخش خصوصی که تولیدکننده محصولات مونتاژی هستند در اعتراض به قیمت‌های شورای رقابت، اعلام کردند که مصوبه این شورا را اجرا نخواهند کرد. همزمان با کش و قوس‌های قیمتی میان شورای رقابت و خودروسازان، سامانه فروش یکپارچه خودرو نیز فعال شد. این در شرایطی است که دور دوم فروش از طریق این سامانه، بیشتر به محصولات مونتاژی اختصاص یافته است.

به این ترتیب از یکسو خودروسازان مونتاژی زیربار قیمت‌های مصوب شورای رقابت نمی‌روند و از سوی دیگر شورای رقابت و سازمان حمایت این شرکت‌ها را ملزم به فروش محصولات خود با قیمت‌های تعیین شده کرده‌اند. در آماری که مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو ارائه کرده بود در دور دوم فروش از طریق این سامانه تنها در چهار روز بیش از یک میلیون نفر ثبت‌نام کردند این در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود تعداد متقاضیان از مرز ۲ میلیون نفر هم گذر کند. بسیاری از متقاضیان به امید تصویب قیمت‌های شورای رقابت، در این سامانه اقدام به پیش خرید خودرو کرده‌اند حال آنکه قیمت این محصولات هنوز مشخص نیست. بر این اساس به‌رغم عدم‌پذیرش قیمت‌های مصوب شورای رقابت توسط خودروسازان مونتاژی، حالا باید دید که شرکت ایران خودرو قیمت‌های تعیین شده برای خودروی هایما را می‌پذیرد؟

در حال حاضر دو خودروی هایما اس ۷ و اس ۵ در بازار بالای یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. به‌طوری که اس ۷ توربو پلاس مدل ۱۴۰۲ قیمتی برابر یک میلیارد و ۵۶ میلیون تومان دارد این در شرایطی است که مدل ۱۴۰۰ این خودرو یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. خودروی اس ۵ نیز بالای یک میلیارد تومان قیمت خورده است به‌طوری که اس ۵ در بازار قیمتی برابر با یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان دارد.